Binnenland

Aanpassing stations prijzig

UTRECHT (ANP) - Het Rijk en de Nederlandse Spoorwegen spenderen respectievelijk 1,2 miljard en 137,5 miljoen euro aan de ontwikkeling van de treinstations Arnhem, Breda, Den Haag-Centraal, Rotterdam en Utrecht.

12 July 2007 11:33Gewijzigd op 14 November 2020 04:56

Al laat de oplevering nog wel (enkele) jaren op zich wachten, toch heeft de NS met ProRail en bestuurders van de betrokken gemeenten woensdag in Utrecht handtekeningen gezet onder een investeringsovereenkomst. Ook die van VROM-minister Cramer en minister Eurlings van Verkeer ontbraken niet.Onder de noemer Nieuwe Sleutelprojecten (NSP) worden de stations en de omliggende gebieden flink onder handen genomen. Het opgeknapte station van Arnhem gaat in 2010 als eerste open, Utrecht sluit in 2013 de rij.

De NS hebben grootse ambities, bijvoorbeeld om in Utrecht de sfeer van Schiphol Plaza te scheppen, compleet met winkels en horeca. Eurlings: „Dit worden plekken waar je niet alleen komt en gaat, maar waar je vooral ook graag blijft.” Jaarlijks komen er in Utrecht 55 miljoen reizigers, in 2020 worden er 100 miljoen verwacht. In Madurodam in Den Haag staat een miniatuurversie van het nieuwe Utrecht-CS.

De minister merkte nog op dat de passie vaak in de details zit. Hij doelde op het verzoek om geld voor betere perronkappen en mooiere bestrating bij alle NSP-stations.

ProRail wil internationale treinpassagiers -Rotterdam en Breda ontvangen de hogesnelheidstreinen- niet laten uitstappen op een perron met grijze stoeptegels. Het plan voor de eerder verkozen natuurstenen bestrating sneuvelde door geldgebrek. Het kabinet moet volgens Eurlings, die er zelf positief tegenover staat, besluiten of er toch geld voor komt. Met Prinsjesdag komt daarover duidelijkheid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer