Economie

Nederland laaft zich aan de smoothie

AMSTERDAM (ANP) - De markt van de koelverse sappen groeit de laatste jaren explosief. Vooral de smoothies doen het goed in supermarkten, lunchrooms en andere horecagelegenheden.

12 July 2007 10:04Gewijzigd op 14 November 2020 04:56
Smoothie. Foot ANP.
Smoothie. Foot ANP.

De Smoothie Company in Den Haag gaat een fastfoodketen opzetten waar alleen deze dikke sappen zijn te krijgen als gezond alternatief voor ontbijt en/of lunch.Bij het Engelse bedrijf Innocent, een van de grootste spelers in de markt, verdubbelt de omzet sinds 1999 jaarlijks. Vorig jaar groeide die zelfs met 97 procent naar 113 miljoen euro. Ook de grote frisdrankmerken als Hero en de supermarktketen Albert Heijn worden de smoothies een steeds groter onderdeel van de totale omzet. Bij smoothies gaat het om gemak en gezond.

Philips gebruikt de sappen- en smoothierage om een in 2005 gelanceerde sapcentrifuge, de juicer, nieuw leven in te blazen. „We zien dat het maken van smoothies een enorme trend is omdat mensen gezonder willen leven. Met de juicercampagne willen we mensen ervan bewust maken dat ze ook zelf heel snel dit tussendoortje kunnen maken”, aldus Annemarije Pikaar, woordvoerster van Philips.

„Een smoothie is simpelweg een combinatie van geperst fruit en vers sap. Verder doen wij daar in ieder geval niets in”, zegt Innocentwoordvoerder Niels Paauw. Die van de grote concerns bevatten vaak wel allerlei geur-, kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen. „De smoothiemarkt was lange tijd ondoorzichtig omdat het voor de consument niet duidelijk was wat de verschillen tussen de producten zijn”, aldus Paauw.

John Kamen, met Wouter Wickerhoff eigenaar van de Smoothie Company in Den Haag, zegt uiteindelijk in de grote steden in Nederland een filiaal te willen openen. Belangstelling is er voldoende: op zaterdag staan de mensen buiten in de rij te wachten op dat alternatief voor de vette hap, zegt hij. „De meeste mensen reageren vol enthousiasme omdat het erg lekker is, maar vooral omdat je met een beker vol gemixt fruit een lading gezondheid binnenkrijgt.”

Om een smoothie te kunnen maken zijn eigenlijk alleen een sapcentrifuge en een blender nodig, legt hij uit. Daarmee zijn vervolgens „alle” fruitcombinaties te maken: aardbei met banaan, mango met passievrucht, cranberry met framboos, bramen met bosbessen en yoghurt met vanille en honing. Om de smaak constant te houden, gebruikt Kamen vaak dezelfde fruitsoort, zoals echte alfonsomango’s, Senga Sengana-aardbeien uit Polen, vanille uit India en mauigoldananas uit Costa Rica.

Ook al deed de smoothie begin jaren vijftig aan de westkust van de Verenigde Staten zijn intrede, wereldwijd werd die pas populair in de jaren zestig. Het dikke drankje is ook lange tijd weggeweest, mede omdat die werd ingehaald door de trendy milkshake als nieuwe trend. „De smoothie anno 2007 moet vooral veel voedingsstoffen bevatten, een handige vervanging voor als je geen tijd hebt om je dagelijkse fruit te eten”, zegt Paauw.

Horecaondernemer Dirkjan Stip van lunchroom en koffiecafé Corazon in Amersfoort heeft kortgeleden vier blenders aangeschaft om aan de groeiende vraag naar smoothies in zijn zaak te voldoen: „Mensen willen af van kunstmatig. Ze willen puur. Dat is het sleutelwoord. Geen drie klontjes suiker meer in glas met water dat alleen maar kleurstoffen bevat. Bovendien zijn mensen bezig met betere kindervoeding. Geen geraffineerde suiker meer, want daar worden ze hieperdepieper van. Het gaat om eerlijke koffie met biologische melk erin. De smoothie sluit daar naadloos bij aan.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer