Nederlanders winkelen vaker via internet
EDE (ANP) - Nederlanders kopen steeds meer via internet. In 2006 kochten zij voor 2,82 miljard euro aan producten en diensten via het wereldwijde web.
Dat is een stijging van 28 procent ten opzichte van 2005, zo bleek woensdag uit het jaarverslag van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.Net als in voorgaande jaren wordt het meeste geld uitgegeven aan reizen. In 2006 was dat 1,18 miljard euro. Ook voor elektronica en witgoed gaan consumenten veelvuldig naar een onlinewinkel.
Vooral het gemak van het bestellen, betalen en ontvangen is voor Nederlanders een reden om via internet te winkelen. Ook zijn de prijzen vaak aantrekkelijker.
De aankopen worden meestal betaald met een acceptgirokaart, gevolgd door overschrijving via onlinebankieren en betaling met een creditcard.
Terwijl internetwinkelen steeds populairder wordt, verliezen de meer traditionele thuiswinkelmethodes terrein. Het betreft hier onder meer het bestellen van producten uit catalogi.
Dat steeds meer Nederlanders toegang hebben tot internet en er steeds meer webwinkels bijkomen, is volgens de onderzoekers een belangrijke oorzaak van de toename van internetaankopen.