Economie

Campagne Digibewust voor bedrijven gestart

DEN HAAG - Het overgrote deel van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf denkt dat het wel goed zit met de digitale beveiliging van hun bedrijf. Toch wordt 20 procent de dupe van spyware, virusinfecties en defecten in de infrastructuur. Om ondernemers bewuster te maken van de risico’s ging dinsdag de campagne Digibewust van start.

Redactie economie
3 July 2007 12:08Gewijzigd op 14 November 2020 04:54

Zo’n 80 procent van de bedrijven maakt geen formele afspraken over digitale veiligheid, blijkt uit onderzoek onder zo’n 400 vertegenwoordigers van mkb-ondernemingen in Nederland. Het onderzoek is een initiatief van het Platform Digibewust, een samenwerkingsverband van het ministerie van Economische Zaken en het bedrijfsleven.Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken gaf met de presentatie van het onderzoek vandaag de aftrap voor de Digibewustcampagne. Hij deed dit samen met directeur Van Bellen van ECP.nl, een platform dat het elektronisch zakendoen in Nederland wil stimuleren.

Veel bedrijven denken dat beveiligingssoftware hen voldoende beschermt tegen digitale incidenten, zo blijkt uit het onderzoek. Van de respondenten vindt 67 procent dat het met de databeveiliging in het bedrijf „goed tot zeer goed” gesteld is. Maar dat gevoel van veiligheid staat in contrast met het feit dat 82 procent van de bedrijven geen formele afspraken maakt over digitale beveiliging. Terwijl digitale kwetsbaarheden juist ontstaan door het ontbreken van heldere afspraken over veilige werkprocessen en of over wat medewerkers wel en niet online mogen doen.

Uit het onderzoek bleek verder dat zo’n 20 procent geen back-upbeleid heeft. Essentiële bedrijfsdata lopen daardoor grote risico’s.

De digitale incidenten waar een op de vijf respondenten één keer of vaker mee te maken heeft gehad in de afgelopen periode, bestaan voornamelijk uit diefstal van een laptop of pc, een virusinfectie, een defect in de infrastructuur of een spyware-infectie.

Opvallend is dat bedrijven die zeggen goed op de hoogte te zijn van beveiliging, juist vaker te maken kregen met incidenten.

Onderdeel van de Digibewustcampagne is de site www.digibarometer.nl. Hier kunnen ondernemers en medewerkers in het mkb vanaf vandaag testen hoe digitaal veilig hun onderneming is. De test toont de zwakke punten en geeft verbeteradviezen. Ook laat de test zien hoe de digitale veiligheidssituatie van het bedrijf zich verhoudt tot de gemiddelde situatie in het mkb.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer