Economie

Olifanten leveren papier voor Olino

EINDHOVEN - Ondernemen gaat niet vanzelf, weet Wilma Korfage van Olino, een importeur van papierproducten. Ze versleet een aantal fabrikanten, tastte privé flink in de buidel en stelde afnemers soms noodgedwongen teleur. Haar motivatie lijdt er niet onder. „Bij de start stond ik er niet bij stil, maar ik help talloze vrouwen aan werk. Daarom wil ik succesvol zijn.”

Frank van de Beek
3 July 2007 11:37Gewijzigd op 14 November 2020 04:54
EINDHOVEN – Olino importeert papierproducten uit Thailand, Sri Lanka, India en Nepal. Eigenaar Wilma Korfage bepaalt zelf de ontwerpen. Niet altijd slaan haar ideeën aan. Zo lieten consumenten fotoalbums in felle tinten liggen. „Misschien passen die kleur
EINDHOVEN – Olino importeert papierproducten uit Thailand, Sri Lanka, India en Nepal. Eigenaar Wilma Korfage bepaalt zelf de ontwerpen. Niet altijd slaan haar ideeën aan. Zo lieten consumenten fotoalbums in felle tinten liggen. „Misschien passen die kleur

Als Wilma Korfage in 1997 hoogzwanger is, komt een geëmigreerde vriend uit Thailand met het idee op de proppen om papierproducten uit het Verre Oosten te gaan importeren naar Nederland. Ze schuift het voorstel aan de kant, maar enkele maanden na de bevalling besluit Korfage aan de slag te gaan „met een kantoor op zolder en voorraad in de garage.”De namen van haar dochters, Lisa en Noor, leveren inspiratie voor een bedrijfsnaam. „Door de eerste letters te combineren krijg je Lino. Met een O ervoor klinkt hij completer.”

De onervaren ondernemer -voorheen werkzaam in de confectie- stapt in een compleet nieuwe wereld. Het duurt even voordat ze weet hoe de hazen lopen bij leveranciers en afnemers. Vooral de communicatie met Indiase fabrikanten verloopt moeizaam. Vanaf 2000 begint de zaak goed te draaien. Het woonhuis puilt uit en Olino verhuist naar een bedrijfspand.

In het Verre Oosten kent ieder land zijn eigen manier van papierbereiding. „In Thailand gebruiken de mensen boombast als grondstof. Die wordt in stukjes gehakt, gekookt en gestampt. De vezelbrij scheppen de arbeiders over ramen van gaas, een wals bepaalt achteraf de dikte. Vervolgens kan het papier drogen, eventueel na onderdompeling in een kleurbad. De Thaise vrouwen versieren dikkere vellen met bloemblaadjes of kraaltjes.”

Nepalezen werken op dezelfde manier, maar gebruiken in plaats van boombast een struik uit de Himalaya. In India is katoen de belangrijkste grondstof.

Bijzonder is het zogeheten olifantenpoeppapier uit Sri Lanka. „Een olifant werkt met zijn slurf continu eten naar binnen. Het dier heeft een heel snelle stofwisseling, waardoor alles het lichaam weer snel verlaat. Na uitkoken zijn de uitwerpselen prima geschikt om papier van te maken.”

In alle gevallen resulteert een natuurproduct waarin de vezels nog zichtbaar zijn. De oppervlakte is ruwer, maar dat hindert niet bij het schrijven.

De toepassingen zijn eindeloos: van simpele A4-velletjes en notitieblokken tot fotoboeken en vellen voor doe-het-zelvers.

Naast het basisassortiment, komt Olino ieder seizoen met een nieuwe productlijn. Korfage bepaalt zelf de ontwerpen. Niet altijd slaan haar ideeën aan. Zo lieten consumenten fotoalbums in felle tinten links liggen. „Misschien passen die kleuren niet bij de uitstraling van een natuurproduct.”

Een album van gebleekte boombast uit Thailand -met strik op de voorkant- is daarentegen een topper. „Een heel simpel boek, maar ik verkoop er duizenden. Als receptieboek of als babyalbum.” De minimale levertijd van drie maanden dwingt Korfage tot het nauwkeurig inschatten van de consumentenvraag. „Ja, ik grijp wel eens mis.”

De inkoop per seizoen legt een behoorlijk beslag op haar werkkapitaal. „Ik moet vooraf betalen, anders mogen de producten het land niet uit. Dat is lastig, het gaat niet om een paar dubbeltjes. Eerst stak ik er veel privégeld in, nu zorgt de bank voor een overbrugging.” Olino is inmiddels winstgevend.

Korfage probeert het natuurproduct uit de alternatieve hoek te halen. „Dit is niet alleen voor de Wereldwinkel bestemd.” Om een zo breed mogelijke doelgroep aan te boren, probeert Korfage de prijzen op een redelijk niveau te houden. Voor een A4-schrijfboek uit Thailand betaalt een winkelier 5,95 euro, hij legt het vervolgens voor ongeveer het dubbele in de schappen. Met zes werknemers levert Korfage aan zo’n 350 klanten, van de Bijenkorf tot de lokale boekhandel.

Korfage kan naar eigen zeggen concurreren met producten van bijvoorbeeld Henzo. De transportkosten liggen logischerwijs hoger, maar de ondernemer verdient een deel terug door goedkopere grondstoffen en arbeid.

Omstandigheden in de fabrieken hebben de bijzondere aandacht van de ondernemer. „Natuurlijk kijk ik daarnaar. Iedereen heeft recht op een goede werkplek. Ik heb wel eens afscheid genomen van een fabrikant die zijn zaakjes niet voor elkaar had.”

Wel plaatst Korfage een kanttekening. „Soms hanteren we in Nederland erg strikte normen. Je kunt niet per definitie kinderarbeid verbieden, als daardoor het gezinsinkomen halveert. Bij de start stond ik er niet bij stil, maar met Olino help ik talloze vrouwen aan werk. Daarom wil ik succesvol zijn.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer