Economie

Starbucks niet door paspoortcontrole

SCHIPHOL (ANP) - Op Schiphol is weliswaar een Starbucks ’geland’, maar de o zo geliefde Amerikaanse koffieketen komt in Nederland nog steeds niet echt door de paspoortcontrole.

29 June 2007 23:11Gewijzigd op 14 November 2020 04:54
De Amerikaanse koffieketen Starbucks opende vrijdag zijn eerste filiaal op Hollandse bodem achter de douane op Schiphol. Wie per se een Starbuckskoffie wil drinken, moet dus een vliegreis gaan maken. Foto’s ANP
De Amerikaanse koffieketen Starbucks opende vrijdag zijn eerste filiaal op Hollandse bodem achter de douane op Schiphol. Wie per se een Starbuckskoffie wil drinken, moet dus een vliegreis gaan maken. Foto’s ANP

Wie per se in Nederland een Starbuckskoffie wil drinken, moet een vliegreis gaan maken. De keten opende vrijdag zijn eerste corner op Hollandse bodem achter de douane op Schiphol.Het gaat nog zeker een paar jaar duren voordat het coffee-to-go-concept daadwerkelijk over de grens zaken gaat doen. Het lijkt wel of de Nederlanders, van wie sommigen zelfs zeggen te snakken naar een Starbucks, worden gepest.

Eerst is er Starbuckskoffie te krijgen bij het Europese hoofdkantoor van Nike in Hilversum, een terrein dat niet toegankelijk is voor buitenstaanders, en dan openen de Amerikanen er een onder licentie over de grens op Schiphol. Hoe gek kun je hip Nederland maken?

President-directeur Cliff Burrows van Starbucks Midden-Oosten, Afrika en Europa vindt het wel een interessante stelling. „Ik zou de eerste moeten zijn die er een zou willen hebben, want ik woon sinds veertien maanden in Amsterdam en ik vind het heerlijk dat ik als ik ga reizen een Starbucks kan kopen”, aldus Burrows vrijdag bij de officiële opening van de zaak.

Hij wil wel zeggen dat er ooit ook in Nederland zaken worden geopend, maar een tijdspad kan hij niet geven. Nederland is immers niet het enige land dat aandringt op de komst van een Starbucks.

„Onze intentie is om er ook in Nederland een te openen, maar wanneer weten we nog niet”, zegt Burrows. Hij vindt het „heerlijk” dat er in Nederland zelfs een actiegroep is opgericht die handtekeningen verzamelt om het bedrijf te ”dwingen” hier zaken te gaan openen.

Maar tot nu toe worden hier alleen de koffiebonen geroosterd voor de markt in het Midden-Oosten, Afrika en Europa, waar Starbucks in meer dan twintig landen ruim duizend zaken heeft.

In ieder geval keek een groot deel van de gasten en reizigers vrijdag op Schiphol gelukkig toen ze in hal 1 een echte Starbucks ontwaarden, in licentie bij HMS Host dat op vliegvelden wereldwijd meer dan 300 Starbuckszaken in bedrijf heeft.

„Ik vind het waanzinnig dat we er nu ook een hier hebben”, vertelt de 19-jarige Eline Boshuizen. „Starbucks is hip, een echte beleving, en ze hebben er ontzettend veel soorten lekkere koffie.”

Het bedrijf serveert 70.000 verschillende combinaties van een kopje koffie. Daarmee presenteert het zich als de „place to be”, na het eigen huis en het kantoor.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer