Second Life voor bedrijven vooral experiment
DIEMEN (ANP) - Voor veel bedrijven is het betreden van de virtuele wereld Second Life nog een stap te ver. Dit geldt niet voor uitzendbureau Randstad en de bank ABN AMRO. Donderdag wisselden ze hun ervaringen uit met andere bedrijven op het hoofdkantoor van Randstad in Diemen.
ABN AMRO had eind 2006 als eerste financiële instelling ter wereld een virtueel kantoor. Randstad opende in maart 2007 zijn eerste vestiging op Second Life. Beide bedrijven zijn lovend over de mogelijkheden van de 3D-wereld. Scepsis rond de virtuele wereld vanwege het relatief lage aantal regelmatige bezoekers, ongeveer 17.000 in Nederland, wuiven ze weg.Marc Feitsma, manager Business Development bij Randstad: „Ons doel is in eerste instantie om het experiment aan te gaan, ervaring op te bouwen en hierdoor een voorsprong te hebben op andere bedrijven. In het begin moet je echt uitvinden hoe je je in een virtuele wereld moet gedragen. De manier van communiceren is heel anders dan in de echte wereld.”
„Het neemt een drempel weg bij de communicatie. Mensen zeggen veel makkelijker hun mening”, denkt Philip Venema van ABN AMRO. Francis Das, manager marketing & communicatie bij Randstad, wijst erop dat het wel belangrijk is dat bedrijven authentiek blijven. „Je boodschap moet niet te commercieel overkomen, want dan haken mensen af.”
Feitsma kan echter ook al een paar concrete resultaten noemen. „Er hebben zich inmiddels 3150 potentiële werknemers ingeschreven via onze virtuele vestiging. We hebben 600 bruikbare reallife contactgegevens kunnen verzamelen. Ook namen 160 werkgevers via Second Life contact met ons op.”
Op 14 juni organiseerde Randstad een banenproeverij, die zowel in de werkelijke wereld als in Second Life plaatsvond. „Er waren 103 Second Lifedeelnemers, waarvan er 28 interessant waren”, aldus Feitsma.
Philip Venema van ABN AMRO noemt vooral de aandacht in de media, dankzij het feit dat de bank de eerste was op Second Life als concreet resultaat. Bij het concern houden maar liefst acht mensen zich fulltime bezig met de virtuele wereld. „Het is een investering in de lange termijn”, zegt Venema.
ABN AMRO organiseert bijvoorbeeld virtuele beleggers- of startersbijeenkomsten. Financiële transacties zijn nog niet mogelijk via Second Life, omdat de beveiliging nog onvoldoende is. „Het is nog niet mogelijk je te identificeren, bovendien kunnen er altijd andere mensen meeluisteren.”
Marc Feitsma van Randstad is ervan overtuigd dat 3D de toekomst heeft, in welke vorm dan ook. „In 1995 dacht men nog dat internet bij werving en selectie geen grote rol zou gaan spelen. Nu kunnen we niet meer zonder.”