CLK in nieuw en elegant jasje
Groter en sneller, maar vooral zuiniger en schoner. Mercedes heeft de opvolging van de eerste generatie CLK niet alleen aangewend om de liefhebber te paaien. Tegelijkertijd toont de Duitse fabrikant verantwoordelijkheid met betrekking tot de planeet aarde. Een beproeving van de nieuwe CLK moet duidelijk maken wat het zwaarst heeft gewogen.
De nieuwe CLK is geen spannende auto om te zien. Maar toch: de wagen is een elegante verschijning en zal zonder twijfel bij een breed publiek in de smaak vallen. Net als zijn voorganger. Voorplecht en achtersteven staan overduidelijk in de familielijn die door Mercedes zorgvuldig gekoesterd wordt.
De auto is vanuit dat perspectief ook meteen als Mercedes herkenbaar, zozeer zelfs dat de relatief oppervlakkige waarnemer front en achterzijde niet direct aan de CLK zal toeschrijven. Van opzij beschouwd is de nieuwe CLK echter stukken karakteristieker. Bijzonder mooi zijn de stijlloze portieren, waardoor de raampartij uit één geheel lijkt te bestaan. De CLK is aan de achterzijde voor het mooi wellicht iets te breed in de flanken. Dat neemt echter niet weg dat CLK een stijlvol en evenwichtig beeld achterlaat.
Mercedes heeft een compleet nieuwe generatie viercilinder benzinemotoren ontwikkeld die recent in de C-klasse beschikbaar kwamen. Zij tekenen nu ook voor de aandrijving van de CLK. Het desbetreffende blok meet een cilinderinhoud van 1,8 liter en is er in drie varianten. De twee krachtigste kunnen hun plaats onder de CLK-kap vinden. Deze lichtmetalen krachtbronnen kenmerken zich volgens Mercedes door een laag verbruik, een uitstekende opbouw van koppel en vermogen alsmede door een fraaie loopcultuur.
Mercedes heeft niet alleen het gewicht laag weten te houden, maar tevens een greep uit de technologiekast gedaan om genoemde karaktereigenschappen te realiseren. Zo is de krachtbron voorzien van een mechanische compressor, vier kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen die voorzien zijn van variabele klepstelling, speciaal ontwikkelde balansassen en een systeem dat het motormanagement aanstuurt op basis van de rijstijl van de bestuurder.
Inspuiting
Het grote verschil tussen de twee zit in de wijze van inspuiting. De 120 kW/163 pk sterke CLK 200 Kompressor kenmerkt zich door conventionele inspuiting, terwijl de 125 kW/170 pk leverende CLK 200 CGI goede sier maakt met directe injectie. De laatste is krachtiger dan de eerste maar springt volgens Mercedes een kleine 10 procent spaarzamer met brandstof om. Behalve door zijn spaarzame instelling kenmerkt de CLK 200 CGI zich door uitlaatgasrecirculatie, luchtinjectie en een nieuw ontwikkelde katalysator die de auto nu al binnen de bandbreedte van de toekomstige emissie-eisen brengt.
Een ander opvallend nieuwsfeit is dat Mercedes de CLK gaat leveren met een dieselmotor in het vooronder. Tot voor kort stond de dieselmotor immers op gespannen voet met het fenomeen coupé. In navolging van bijvoorbeeld Peugeot acht Mercedes de uitvinding van Rudolf Diesel thans een goede partij voor de coupé. De technologie garandeert immers een dermate dosis kracht, souplesse en geluidsbeperking dat een diesel in een coupé niet langer misstaat. De vijfcilinder direct ingespoten common rail turbodiesel in de CLK 270 CDI bewijst dat overtuigend. Het aggregaat levert een maximumvermogen van 125 kW/170 pk en komt daarmee nagenoeg net zo snel uit de startblokken als de even sterke CLK 240, die evenwel zes cilinders telt. Behalve de zescilinder CLK 240 levert Mercedes nog de CLK 320, die goed is voor een maximumvermogen van 160 kW/218 pk.
De top wordt gevormd door de achtcilinders CLK 500 en CLK 55 AMG, die achtereenvolgens 225 kW/306 pk en 270 kW/366 pk leveren.
Aspiraties
De nieuwe Mercedes CLK is gebaseerd op de C-klasse, die pakweg twee jaar geleden het levenslicht zag. Wielbasis en wielophanging zijn derhalve in de basis gelijk, maar de afstemming van de CLK is uiteraard anders en beantwoordt aan de sportievere aspiraties van de doelgroep. De CLK is bijvoorbeeld steviger geveerd en stuurt ook steviger en preciezer dan de C-klasse. De neus van de CLK laat zich nauwkeurig plaatsen en de auto volgt met veel vertrouwen snel ingestuurde bochten. De auto voelt veilig en solide aan. Ervaren bestuurders zullen de achterzijde zeker af en toe even laten kwispelen teneinde het pleziergehalte van de CLK te ontdekken.
De CLK is een prima rijdersauto, waarin comfortabel en ontspannen lange afstanden afgelegd kunnen worden. De auto is daarmee minder dynamisch dan zijn gedoodverfde uitdager BMW-3-serie Coupé, maar voor een langdurige verbintenis wellicht de betere keuze.
Remmen en schakelen doet de CLK verder volgens het boekje. Voorts waken de nodige veiligheidssystemen over het wel en wee van de inzittenden.
Het binnenste van de nieuwe CLK lijkt een combinatie van de interieurs van de C-klasse en de E-klasse. Ergonomisch gezien klopt het ontwerp als een bus, maar een beetje meer spanning of meer verrassingen zouden de CLK niet hebben misstaan. Het dashboard is opgetrokken uit mooie materialen, die op sommige punten echter wat minder fraai op elkaar aansluiten. In dit prijssegment mag perfectie welhaast vanzelfsprekend geacht worden en roepen wijkende kunststofpanelen niet bepaald de juiste gevoelens op. Het meubilair is van uitstekende kwaliteit en in vele richtingen verstelbaar. Met een inhoud van 435 liter is er voldoende bagageruimte beschikbaar.
Standaardafstand
Mercedes levert de nieuwe CLK 200 Kompressor Avantgarde vanaf 48.800 euro. Voor dat bedrag is de auto onder andere voorzien van ABS, verschillende airbags, airconditioning, boordcomputer en een cruise control die automatisch een standaardafstand tot de voorligger bewaart.
Voor 3400 euro extra levert Mercedes de CLK Elegance, die standaard voorzien is van onder andere een automatische transmissie, houten decoratiepanelen en parkeersensoren voor en achter. Zescilindervreugde kan vanaf 53.000 euro in de CLK 240 Avantgarde genoten worden, terwijl dieselen vanaf 55.900 euro tot de mogelijkheden behoort. De prijslijst loopt door tot 116.400 euro voor de supersnelle CLK 55 AMG.