Eurlings tegen tunnel Hanzelijn onder IJssel
DEN HAAG (ANP) - Verkeersminister Eurlings wil een meevaller op de aanbestedingskosten voor de Hanzelijn niet benutten om alsnog een spoortunnel onder de IJssel aan te leggen in plaats van een brug. Dit meldde hij woensdag aan de Tweede Kamer. Het geld vloeit terug in de begroting van zijn ministerie.
De gemeente Hattem wil al jaren liever een tunnel. Eurlings’ voorgangster Peijs weigerde die ook al, ondanks een Kamermotie uit 2004. Een tunnel zou te duur zijn en de aanleg zou jaren vertraging geven voor de Hanzelijn. De goedkoopste tunnelvariant, die nog niet voldoet aan alle eisen op het gebied van geluid en veiligheid, kost volgens berekeningen van het ministerie al 127 miljoen euro. Eind januari gaf Peijs nog het startsein voor de aanleg van de Hanzelijn, de 50 kilometer lange spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle, die eind 2012 (dienstregeling 2013) in gebruik moet worden genomen.Eurlings ziet geen reden af te wijken van de door Peijs ingeslagen koers. Hij wijst erop dat de nieuwe brug stiller is dan de oude en dat er mogelijk ook een fietspad over aangelegd kan worden.
„We zijn benieuwd hoe de politieke partijen hierover denken. In 2004 was er een meerderheid voor de aanleg van een tunnel”, aldus een woordvoerder van de gemeente Hattem. De gemeente hoopt dat de Kamerleden de minister flink aan de tand voelen over deze kwestie. In het stadje is niet alleen vrees voor verlies van het uitzicht op de uiterwaarden van de IJssel. „Een brug zorgt voor een dijklichaam van 9 kilometer langs de stad. Er zijn hier weinig voorstanders van een brug te vinden.”