Televisiezender Tien houdt op te bestaan
HILVERSUM - De omstreden televisiezender Tien van John de Mol houdt op te bestaan. De mediatycoon doet de meest succesvolle programma’s, waaronder de voetbaluitzendingen, over aan concurrent RTL en krijgt in ruil daarvoor een aandeel van 26,3 procent.
Tien, bij de oprichting medio 2005 nog Talpa geheten, was vanaf het begin omstreden. John de Mol, maker van onder meer het tv-programma Big Brother, bedacht voor zijn nieuwe zender tal van omstreden programma’s waaronder De Gouden Kooi.De deelnemers aan dit programma worden ondergebracht in een villa. De bedoeling is dat ze elkaar het huis uit treiteren, tot er een winnaar overblijft die eigenaar van de villa wordt.
De Mol probeerde met enige regelmaat aandacht te trekken door omstreden programma’s aan te kondigen. Zo stelde hij kijkers een show in het vooruitzicht waarbij vrouwen met een kinderwens de keus kregen uit verscheidene zaaddonors. Nog voor de eerste uitzending blies De Mol het programma weer af.
Veel programma’s die De Mol bedacht, werden na enkele maanden weer van de buis gehaald, omdat de kijkers massaal wegbleven. Al snel na de oprichting kreeg Talpa de naam plat en poenerig te zijn. Analisten van dagbladen oordeelden vernietigend over de ’aanwinst’. „Blijkbaar heb ik een imagoprobleem”, reageerde De Mol gisteren op de nederlaag.
Het is de tweede keer dat de mediaondernemer de stekker uit een tv-zender moet trekken. In de jaren ’90 gebeurde dat al met sportzender Sport7. Ook toen moest hij personeel ontslaan. Nu moet hij ongeveer honderd medewerkers van Tien/Talpa vertellen dat ze geen werk meer hebben.