„Wees alert op de kleine lettertjes”
DEN HAAG (ANP) - Consumenten moeten de algemene voorwaarden van producenten van duurzame consumptiegoederen, „de kleine lettertjes” niet al te letterlijk te nemen. Deze voorwaarden zijn vaak onduidelijk en perken de basisrechten van consumenten in.
Dat blijkt uit een dinsdag door de Consumentenautoriteit uitgebrachte inventarisatie van algemene voorwaarden van producten.„De Consumentenautoriteit heeft naar aanleiding van een inventarisatie van sets algemene voorwaarden in diverse sectoren voor duurzame consumptiegoederen geconstateerd dat deze vaak ten onrechte de rechten van consumenten op diverse gebieden inperken”, zo meldde de instantie.
Zo wordt de koper volgens de autoriteit met een ondeugdelijk product vaak ten onrechte doorverwezen naar de fabrikant terwijl de klant in eerste instantie bij de winkelier terecht zou moeten kunnen. Ook stellen winkeliers ten onrechte dat er geen rechten kunnen worden ontleend aan een afgesproken levertermijn en stellen ze dat klagen over een defect product alleen mogelijk is binnen veertien dagen, terwijl de wettelijke termijn hiervoor twee maanden is.
„Goede algemene voorwaarden zien wij als startpunt voor eerlijke handel”, aldus directeur Consumentenautoriteit Marije Hulshof. „In algemene voorwaarden, in de kleine lettertjes, worden de spelregels tussen de ondernemer en de consument afgesproken. Of ze nu garantievoorwaarden, leveringsvoorwaarden of algemene voorwaarden worden genoemd, in de praktijk zien wij dat regelmatig basisrechten van consumenten worden ingeperkt.”
De instantie is van plan het onderzoek naar de voorwaarden de komende tijd uit te breiden.