„Scheppingsleer niet in onderwijs”
STRAATSBURG - Religieuze fundamentalisten willen het creationisme uitdragen op Europese scholen naast of in de plaats van de evolutietheorie. De autoriteiten dienen zich in te zetten voor de wetenschappelijk onderbouwde evolutietheorie in het onderwijs en zich te verzetten tegen pogingen het creationisme een wetenschappelijke status te geven.
Dat stelt de adviescommissie cultuur, wetenschap en onderwijs van de parlementaire assemblee van de Raad van Europa in een onlangs verschenen vijftien pagina’s tellend rapport. Het document wordt volgende week besproken in een vergadering van de raad waarvan zo’n 600 parlementariërs uit 45 Europese landen deel uitmaken.Aanleiding vormt onder meer een recent verschenen ”Atlas of Creation”, uitgegeven in Turkije en verspreid op onder meer universiteiten in tal van Europese landen. De atlas is gebaseerd op de islamitische scheppingsleer.
Het creationisme is volgens de commissie ontstaan uit ontkenning van de evolutie van soorten door natuurlijke selectie. Lange tijd bestond die gedachte alleen in de VS. Nu waaien creationistische theorieën ook over naar Europa, aldus de commissie in het rapport.
De parlementariërs vrezen dat kinderen ernstig in verwarring raken doordat ze geen verschil meer zien tussen „enerzijds overtuigingen, geloofsopvattingen, idealen en anderzijds wetenschappelijke feiten.”
Het rapport rept over Intelligent Design als de meest moderne en verfijnde vorm van creationisme. „Hoewel subtieler, is de gedachte achter Intelligent Design niet minder gevaarlijk”, zo oordeelt de commissie onder voorzitterschap van de Franse socialist Guy Lengagne.
Het aanhangen van de scheppingsleer, wat zou leiden tot een totale afwijzing van de wetenschappelijke feiten, vormt een van de ernstigste bedreigingen van de mensenrechten. Ontkenning van aspecten van de evolutietheorie kan vooruitgang in de medische wetenschap, zoals de bestrijding van infectieziekten zoals aids, onmogelijk maken, aldus de parlementariërs in hun rapport.