Buitenland

„Verbod scheppingsleer bedreigt mensenrechten”

STRAATSBURG - De evolutietheorie wordt aangevallen door religieuze fundamentalisten die willen dat de leer van de schepping in het onderwijs wordt onderwezen. Met die stelling begint het rapport getiteld ”De gevaren van het creationisme” van de Raad van Europa.

Wetenschapsredactie
21 June 2007 12:02Gewijzigd op 14 November 2020 04:52

Het rapport concludeert dat het creationisme een bedreiging is voor de mensenrechten, een bedreiging voor de wetenschap en een bedreiging voor de samenleving. De parlementaire vergadering van de Raad van Europa bespreekt dit rapport volgende week dinsdag. Tegelijk staat een resolutie op de agenda waarin regeringen ertoe worden opgeroepen de evolutietheorie als norm te hanteren. Het creationisme mag alleen nog bij godsdienstlessen worden behandeld.CDA-Kamerlid Omtzigt, afgevaardigde bij de Raad van Europa voor de christendemocratische EVP, vindt dat het rapport niet behandeld hoort te worden in de raad. „Wij zetten ons in voor fundamentele mensenrechten. De raad is er niet om lesprogramma’s in te vullen. In een rechtsstaat past het ook niet om te verbieden om in het onderwijs over bepaalde zaken te praten. Dat soort zaken komt wel voor in niet-democratrisch geregeerde landen. Er is in mijn optiek dan ook geen enkele reden een rapport van deze strekking aan te nemen”, aldus Omtzigt donderdagmorgen voor de Reformatorisch Omroep.

Volgens Omtzigt is het rapport goedgekeurd tijdens een commissievergadering waar slechts een paar mensen aanwezig waren. „Het belangrijkste debat erover volgt dinsdag. Dan kunnen veel meer parlementariërs aangeven of ze het ermee eens zijn of niet.” Hoe dat uitpakt, weet Omtzigt nog niet. De socialisten vormen de grootste groep en de voorzitter van de commissie, de Fransman Lengagne, is eveneens socialist.

Omtzigt signaleert geen opmars van het creationisme, zoals het rapport stelt. Een verbod tot onderwijs in de scheppingsleer staat volgens de parlementariër haaks op de vrijheid van denken en onderwijs, een groot goed dat voortkomt uit de verlichting, het tijdperk waarop Lengagne zich beroept. „Je blokkeert een open debat door een verbod van bovenaf.”

Omtzigt is niet bevreesd voor negatieve gevolgen voor het bijzonder onderwijs in Nederland als het rapport wordt aangenomen. „Als Raad van Europa hebben wij bevoegdheden op het terrein van de klassieke mensenrechten, niet op het gebied van onderwijs en lesprogramma’s. Ik zie geen bedreiging voor de mensenrechten als in lessen ook de scheppingsleer aan de orde komt. Ik zie omgekeerd wel een bedreiging: als je van bovenaf voorschrijft wat er wel en niet in mag staan.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer