Dienstregeling Betuweroute niet op internet
ZWIJNDRECHT (ANP) - Vanwege mogelijke nieuwe acties tegen de Betuweroute heeft exploitant Keyrail ervan afgezien de dienstregeling van de goederenspoorlijn op internet te zetten. Dit meldde zondag een woordvoerster van Keyrail.
Maandagochtend zou de eerste vrachttrein over de lijn vertrekken vanaf het rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht. De woordvoerster van Keyrail wilde daar geen mededelingen over doen. „We hebben vanwege mogelijke nieuwe acties ervan afgezien de dienstregeling op internet te zetten”, zei ze wel. Actievoerders van GroenFront! bezetten zaterdag op diverse punten de spoorbaan.Die blokkades vielen samen met de officiële opening van de Betuweroute door koningin Beatrix. Door een hendel over te halen in een feesttent in Barendrecht liet zij enkele kilometers verderop vanaf de Kijfhoek symbolisch een eerste trein vertrekken. Die legde maar enkele honderden meters af, terwijl het de bedoeling was dat de 750 meter lange trein, met wagons van alle Nederlandse railgoederenvervoerders, tot aan Valburg in de Betuwe zou rijden. Vanwege de acties van GroenFront! was de rit ingekort, gaf de woordvoerster van Keyrail zondag toe. Een woordvoerster van spoorbeheerder ProRail had dat zaterdag nog ontkend.
De schade aan de spoorlijn na de acties bleek mee te vallen. De actievoerders hadden op de lijn her en der betonblokken en olievaten achtergelaten. Ook waren hekken vernield en moest ballast (grote kiezels) op het spoor weer op zijn plek worden gelegd. Een schadebedrag is niet bekend. Volgens ProRail waren er bij Schelluinen ook kabels doorgeknipt, maar daarvan is niets gebleken.
De acties van de tientallen betogers waren bij Schelluinen, Meteren, Valburg, Elst en Papendrecht. De politie van de regio Zuid-Holland-Zuid arresteerde vijftien actievoerders wegens het niet voldoen aan de identificatieplicht of het niet luisteren naar de politie. Zondagmorgen zaten nog zeven personen vast, meldde een woordvoerster van het korps. GroenFront! vindt de lijn, die de Rotterdamse haven met het Duitse achterland verbindt, overbodig is en te veel geld heeft gekost.
De honderden genodigden in de feesttent in Barendrecht merkten niets van de acties. „Te verwachten folklore”, schamperde verkeersminister Camiel Eurlings later. Hij noemde de blokkades „goedkoop” en „laag”, betogend dat de Betuweroute juist goed is voor het milieu en het nodige vrachtverkeer van de weg zal halen.
De 160 kilometer lange, uitsluitend voor goederenvervoer bestemde spoorlijn langs de A15 is het mikpunt van kritiek mede door de kosten, die zijn opgelopen tot 4,7 miljard euro. Volgens Eurlings is de lijn zo duur door aanpassingen zoals tunnels en geluidsschermen. Hij zou opnieuw een Betuweroute aanleggen, maar meer voorbereidingstijd nemen voor planning en aanpassingen en voor overleg met omwonenden en bestuurders.