Economie

Supermarkten matig in informatie gezond voedsel

DONGEN (ANP) – Supermarkten in Nederland krijgen van hun eigen publiek een 6,3 voor de informatie in de winkels over gezonde voeding. Albert Heijn krijgt het hoogste cijfer, een 7, terwijl Aldi met een 5 de rij sluit. Dat blijkt vrijdag uit het Zomerrapport van onderzoeksbureau GfK.

15 June 2007 13:32Gewijzigd op 14 November 2020 04:51

GfK onderzocht voor het eerst hoe klanten de informatie over gezond voedsel in hun supermarkt waarderen. Het tegengaan van overgewicht wordt de komende jaren gezien als de grootste uitdaging voor de levensmiddelensector, meent het bureau. Poiesz en Jumbo eindigden respectievelijk als tweede en derde met een 6,9 en een 6,8.GfK doet tweemaal per jaar onderzoek naar de waardering van klanten voor hun supermarkt. Dit maal deden ongeveer 6000 huishoudens mee aan het onderzoek en ze beoordeelden hun eigen supermarkt op netheid, versaanbod, assortimentskeuze, kwaliteit, lage prijzen, aanbiedingen en de vriendelijkheid van het personeel. De vraag naar de informatie over gezond voedsel deed niet mee in de totale beoordeling.

Als winnaar bij de totale beoordeling kwam supermarktketen Poiesz uit de bus met een gemiddeld cijfer van 7,7, gevolgd door Jumbo (7,6) en Supercoop (7,5). Deze laatste is een grote verrassing, aldus GfK omdat de keten voor het eerst meedoet in de rapportage. Supercoop kreeg de hoogste score van de versafdelingen. Zusterformule Coop doet het in de totale score minder (7,2) en eindigde op een 19e plek. Marktleider Albert Heijn viel net naast de top drie met een 7,5.

Spar, Golff en Super de Boer zijn de duurste winkels in Nederland, aldus GfK. Het vriendelijkste personeel heeft Poiesz, gevolgd door MCD, Jan Linders en Spar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer