Honden en katten echte fijnproevers
Honden en katten worden echte fijnproevers. Hun baasjes verwennen de huisdieren steeds vaker met hoogwaardig en duur eten. De exquise diners voor de viervoeters betekenen kassa voor de dierenspeciaalzaken.
Zij boekten in 2000 een omzet van 350 miljoen euro, bijna 4 procent meer dan in 1999. Volgens voorlopige cijfers is in 2001 de omzet met 2,9 procent gestegen. Dat heeft het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) woensdag bekendgemaakt.
De dierenspeciaalzaken doen het al jaren goed. De brancheomzet is sinds 1995 beter dan die in de totale detailhandel. Dat komt vooral door de steeds luxere maaltijden die honden en katten krijgen voorgeschoteld. In het aankooppatroon is een verschuiving geweest van blikvoer naar droogvoer en van goedkope naar de zogenaamde superpremiumproducten. Mede hierdoor steeg de omzet van hondenproducten met bijna 18 procent en van kattenvoer met 17 procent.
„Een hond of kat is echt lid van het gezin. Mensen willen hun dier het beste geven”, zegt woordvoerster M. Bos van groothandel Masterfoods in Veghel. „Superpremiumvoedsel is gemaakt met duurdere grondstoffen. Het is geconcentreerder, energierijk en beter verteerbaar. Het aantal smaakvarianten is wel minder dan bij gewoon voedsel.”
De dieren eten exclusiever, maar wel minder. Het volume van de omzet is gedaald. Van het luxe voer hebben de beestjes simpelweg hun buik eerder vol.
Mensen kopen hun honden- en kattenvoer overigens vaker in de supermarkt (46 procent bestedingen) dan in de dierenspeciaalzaak, het tuincentrum en winkels van Boerenbond/Welkoop (36). De laatste categorie heeft wel marktaandeel gewonnen door de toegenomen verkoop van luxe voer.