Binnenstad Den Haag vanaf 2009 autoluw
DEN HAAG (ANP) – De gemeenteraad van Den Haag heeft vrijdagochtend vroeg groen licht gegeven voor het Verkeerscirculatieplan (VCP). Met dit plan hoopt de gemeente een einde te maken aan de drukte in de binnenstad. Het verkeer wordt in het VCP over de CentrumRing geleid, waardoor het Haagse centrum vanaf 2009 autoluw wordt.
Het VCP geldt als een hoofdpijndossier van de gemeente Den Haag. Het college raakte in februari in een crisis over de oorspronkelijke versie van het verkeersplan. Coalitiepartijen PvdA en GroenLinks meldden zelfs de val het college, nadat de VVD uit de coalitie was gestapt. Later werd de officiële lezing dat het college een verschil van inzicht had.Verantwoordelijk verkeerswethouder Pieter van Woensel (VVD) pakte twee weken na de crisis in het Haagse gemeentebestuur zijn biezen. Van Woensel stapte op nadat hij het budget van het lightrailsysteem RandstadRail had overschreden.
De gemeente organiseerde vervolgens bijeenkomsten met bewoners, het bedrijfsleven en belangenorganisaties om tot een betere variant te komen. Peter Smit, de opvolger van Van Woensel, presenteerde begin mei drie varianten op het VCP.
De verkeerswethouder kreeg tijdens de raadsvergadering negentien moties en een amendement voor de kiezen. De reacties van de oppositiepartijen waren niet mals. „Het VCP lost niets op", stelde de Haagse Stadspartij. „Er moet nog heel wat aan het plan gerepareerd worden", aldus ChristenUnie/SGP. De Haagse D66–fractie noemde het VCP „een verplaatsing van het probleem."
In vergelijking met de eerste versie van het VCP heeft het college verschillende flankerende maatregelen opgenomen in het plan. Naast de realisatie van transferia wil de gemeente zestien parkeergebieden aanleggen rondom de binnenstad en een milieuzone voor de binnenstad invoeren waarin alleen schone motoren zijn toegestaan.
Van de 45 raadsleden in Den Haag stemden 34 politici voor de aangepaste versie van het VCP.