Binnenland

Eurlings: Geleidelijke invoering kilometerheffing

DEN HAAG – Rekeningrijden wordt niet in één keer, maar geleidelijk ingevoerd. Onduidelijk is nog hoe het kabinet de kilometerheffing precies wil introduceren.

Redactie politiek
14 June 2007 07:06Gewijzigd op 14 November 2020 04:50

Bronnen in Den Haag stellen dat minister Eurlings van Verkeer onder strikte voorwaarden een tussenstap wil inbouwen in de introductie van de kilometerheffing. Het daadwerkelijke gebruik van de auto wordt stapsgewijs zwaarder belast, terwijl het enkele bezit van de auto stapsgewijs minder wordt belast. In ruil voor de kilometerheffing, waardoor mensen meer moeten betalen voor autorijden, verdwijnen de aanschafbelasting (BPM) en de wegenbelasting die iedere autobezitter moet betalen, ongeacht of hij zijn voertuig gebruikt.In het regeerakkoord hebben de coalitiepartners CDA, PvdA en ChristenUnie al vastgelegd dat rekeningrijden liefst deze kabinetperiode (voor 2012) moet worden ingevoerd. Dat hoeft niet in één keer, maar kan „eventueel gefaseerd.” De coalitiepartijen zijn overeengekomen dat de kilometerheffing per plaats en tijdstip kan variëren. Daarnaast speelt vervuiling een belangrijke rol: hoe meer milieubelastend de auto is, des te hoger de heffing.

Minister Eurlings kiest voor een gefaseerde invoering van de kilometerheffing omdat hij niet opnieuw wil worden geconfronteerd met falende technische systemen, zoals hem dat overkwam bij het spoorbeveiligingssysteem ERTMS.

Het CDA liet vorige week weten te twijfelen aan de haalbaarheid van 2011 als invoeringsjaar voor rekeningrijden. De datum zou veel te hoog gegrepen zijn, aldus Kamerlid Koopmans. PvdA en ChristenUnie zijn het daar niet mee eens.

Voorzitter P. Nouwen van het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit, die het vorige kabinet adviseerde over de kilometerheffing, liet vanmorgen in een interview met persbureau GPD weten „niet gelukkig” te zijn met de twijfels bij het CDA. „Een partij die de eigen minister ontmoedigt, dat is wel het domste wat je kunt doen. Het is onverstandig als het CDA zand in de machine strooit.”

Nouwen vreest ook dat het ministerie van Financiën veel te laat begint met de afbouw van de BPM en de wegenbelasting. Minister Bos van Financiën zou begin volgend jaar met wetgeving daarover moeten komen, maar Nouwen krijgt signalen dat de bewindsman geen haast maakt. „Het gaat mis als er niet voortvarend genoeg wordt gewerkt”, waarschuwt hij. „Draagvlak voor de kilometerheffing is er nog steeds.”

De oud ANWB topman denkt „dat we in 2011 in elk geval zo ver zijn dat de kilometerheffing onomkeerbaar is.” Elektronicaconcern Siemens kan de benodigde apparatuur en systemen op tijd leveren binnen het gestelde budget.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer