Nieuwe studies naar verlenging A4
DEN HAAG (ANP) - Het is onzeker geworden of de A4 tussen Delft en Rotterdam doorgetrokken wordt. Verkeersminister Eurlings zei dinsdag in de Tweede Kamer dat ook verbreding van de A13, met een verbinding tussen de A13 en de A16, wordt bestudeerd.
Door een rekenfout van Rijkswaterstaat is de aanleg van de zogenoemde A4 Midden-Delfland vertraagd. De aanleg van deze weg is al bijna vijftig jaar onderwerp van discussie. Eurlings schreef de Kamer onlangs dat de oplevering nog eens twee jaar later -in 2015- is voorzien. Het bedrijfsleven spreekt van wanbeleid.Verbreding van de A13, een eerder afgeschreven variant, lijkt nu niet zo veel slechter, stelt Eurlings. Maar anderzijds twijfelt hij aan de ’robuustheid’. „Bij een ongeluk ligt het wegennet eruit.” Bovendien kost deze oplossing honderden miljoenen meer. „Dat vind ik wel veel.”
Een jaar geleden ondertekenden Eurlings’ voorgangster, Peijs, en alle betrokken partijen zoals milieuorganisaties een convenant. Daarin stond dat de aanleg in 2008 zou beginnen en in 2013 zou zijn afgerond.
Eurlings bekijkt aan de hand van de berekeningen van de verbreding van de A13 of hij die variant meeneemt in de plannen. Dit najaar moet er uitsluitsel komen. Anders gaat het doortrekken van de A4 door, wat bijna 650 miljoen euro gaat kosten. Dit laatste plan gewoon doordrukken, wijst Eurlings af. „Het risico bestaat dat de Raad van State ons terugfluit. Dat is terug naar af.”
Eurlings kondigde verder onderzoek aan naar een voorstel van bouwvoorman Elco Brinkman om alvast wegen aan te leggen, zonder de vergunning af te wachten. Vanwege onder andere eisen voor luchtkwaliteit loopt de aanleg van tal van projecten achter. Er komt een commissie die oplossingen moet aandragen voor een slagvaardiger besluitvorming over infrastructuur en die ook Brinkmans voorstel bekijkt.
Een Schiedams voorstel voor snelwegbussen voor woon-werkverkeer vlak bij snelwegen wil Eurlings verder uitgewerkt zien, onder meer op het punt van de financiering.