Straatverlichting vaker uit en zuiniger
DEN HAAG (ANP) – De straatverlichting kan duurzamer. Een meerderheid van CDA, PvdA en ChristenUnie zou dat graag zien. Lantaarnpalen langs de openbare weg kunnen snel energiezuiniger worden en bovendien op bepaalde plaatsen vaker uit.
Minister Cramer (Milieu, PvdA) wil de gloeilamp in de ban doen om energie te besparen. „Iedereen moet z’n steentje bijdragen: de overheid moet voorop lopen", licht Koopmans (CDA) toe.Verkeersminister Eurlings moet daarom snel met een plan komen voor duurzame straatverlichting, in overleg met provincies en gemeenten. Vooral daar kan het een tandje minder, zonder concessies te doen aan de verkeersveiligheid en de sociale veiligheid, aldus Samsom (PvdA).
Volgens hem kunnen vooral gemeenten, die nog veel energieslurpende gloeilampen en tl gebruiken, zo tot 30 procent op hun energierekening besparen. Langs snelwegen is met hogedruknatriumlampen al een slag gemaakt. Volgens de van oorsprong natuurkundige Samsom kan het echter nog energiezuiniger. „Het is wachten op led–verlichting". Ook volgens verkeersminister Camiel Eurlings is in buitengebieden nog veel winst te behalen.
ChristenUnie–Kamerlid Cramer wijst er op dat verlichting ’intelligenter’ kan, bijvoorbeeld met reflectoren op rotondes.
Veilig Verkeer Nederland staat positief tegenover zuiniger lantaarnpalen. Uit Belgisch onderzoek blijkt bovendien dat de straatverlichting uitdoen niet nadelig is voor de verkeersveiligheid langs de snelwegen, aldus een zegsman.
Maar bedacht moet worden dat veel auto’s met niet goed afgestelde of defecte lampen rondrijden. „Uit onderzoek bleek vorig jaar dat dat opgaat voor 44 procent van de auto’s in Nederland", aldus de woordvoerder. Dit najaar begint daarom een campagne om te zorgen dat automobilisten met goed licht rondrijden.
Daarnaast is straatverlichting belangrijk voor fietsers en voetgangers. Bij veel oversteekplaatsen kan de verlichting zelfs beter. „Spaarlampen zijn prima als er maar licht is voor kwetsbare verkeersdeelnemers". Verder pleit VVN ervoor dat er verlichting blijft op de zogenoemde 80–kilometerzones en op de gevaarlijkste verkeersknooppunten. Ook Stichting Natuur en Milieu juicht de opstelling van de Kamer toe. „Lichtvervuiling" verstoort ook de dieren.