Opluchting als het toilet weer doorspoelt
HEINO - De wasmachineafvoer zit verstopt met zeepresten, de bijkeuken staat blank. De wc-pot blijft vol en loopt bijna over omdat er in de afvoer iets misging. Klanten zijn vaak erg blij als er een VW-Transporter van ontstoppingsbedrijf Zeker & Mobiel voorrijdt. Zelf knutselen met middelen uit een fles om de boel op gang te helpen? „Liever niet. Je bederft meestal meer dan je oplost.”
Samen met een compagnon startte Eddy Lok (45) in 1991 een bedrijf dat klanten wierf voor opdrachtgevers. „Via ons zette bijvoorbeeld Bofrost, de onderneming die met diepvrieswaren langs de deur gaat, stevig voet op Nederlandse bodem.”Halverwege de jaren negentig zag Lok enkele keren kort achter elkaar een ontstopper aan het werk. „Het kwartje viel. Ik ben verkoper en dacht: dat kan ik ook.” De pioniersfase van de nieuwe uitdaging verliep onstuimig. „We startten in een soort garage van 20 bij 4 meter, huurden de techniek in van bestaande bedrijven. En we stortten ons vooral op het binnenhalen van klanten.”
Het vechten tegen het negatieve imago -„scharensliepmethode, agressieve verkooptechniek”- kostte veel energie. „Ruzie met woningbouwverenigingen die vonden dat onze service overbodig was, omdat er al andere contracten zouden lopen.” De ommekeer kwam in 2000, toen de vertegenwoordigers vooral op grond van een vast salaris gingen werken in plaats van volledig op provisiebasis.
Tien jaar na de start staat er, met 70.000 klanten, een bedrijf van enig formaat. Binnen twee jaar naar 100.000 deelnemers is het streven. In Heino zit de administratie („4 of 5 mensen”), in Zwolle is een vestiging voor de buitendienst (25 wervers). Twaalf monteurs, die met een dozijn VW-Transporters evenzoveel rayons bedienen, hebben de servicewagen thuis. „Via een satellietvolgsysteem weten we altijd wie waar bezig is. Dan maak je de kortste slagen.” Alles bij elkaar -inclusief interne controledienst en programmeur- werken er vijftig mensen.
Zeker & Mobiel -sinds kort ISO-gecertificeerd- noemt zich het grootste particuliere ontstoppingsbedrijf voor koopwoningen. „Daar zijn er, meen ik, 3,6 miljoen van, dus we kunnen nog even vooruit. Huurhuizen doen we niet meer, om geen gedoe te krijgen. We houden zelf bestanden bij van het woningbezit en als we twijfelen, vragen we het bij kennismaking. Soms checken eigen controleurs de wijken van tevoren.”
In de ene gemeente moet een vergunning worden gevraagd voor colportage, in de andere niet. „We bieden geen goederen of diensten aan. Behalve dan in de betekenis van: stel, uw afvoer zit dicht, dan komen wij langs. Stel, uw riolering weigert dienst: wij komen. Voor hetzelfde geld heb je ons niet nodig. Je koopt de zekerheid dat je in spoedeisende gevallen binnen een etmaal vakkundig wordt geholpen. Een verstopte slaapkamerwasbak wordt ná het weekend gefikst.”
Er zitten patronen in de aantallen storingen, weet Lok. „De meeste zijn in het weekend, veel mensen zijn alleen dan thuis. Ook bij flinke regenval is er altijd sprake van een piek.” Op een topdag komen er 125 tot 150 meldingen binnen via de servicelijn (24 uur open) in Den Haag. „Mensen in problemen willen geen bandje maar een levende stem. Ook ’s nachts om vier uur worden bellers vriendelijk te woord gestaan.” Is het werk te veel voor de eigen monteurs, dan springen gecontracteerde installatiebedrijven bij.
„Veelvoorkomende problemen zijn de schoonmaak- en babybillendoekjes die in het toilet verdwijnen, waar ze niet horen. Kinderen die voorwerpen in de wc gooien. Mensen bellen ook voor stankoverlast. Soms is het vullen van de opgedroogde sifon onder de wasbak al voldoende. Mensen worden af en toe bijna boos als de oplossing zo eenvoudig blijkt.”
Nieuwe klanten schrijven op dit moment in tegen betaling van 85 euro per jaar. „Voor 7 euro in de maand ben je zeker van een snelle oplossing. Voor zover de problemen op eigen grond en in eigen huis zijn. Tot en met de afvoer bij de cv-ketel. Zit het gemeenteriool verstopt, dan moet de gemeente opdraven. Wij adviseren dan wel. We denken erover om ook de regenwaterafvoeren in ons pakket op te nemen.”
Zijn er klachten achteraf, dan doet het bedrijf -binnen grenzen van redelijkheid- niet moeilijk. „We zijn van de geen-woorden-maar-dadenfamilie, en goodwill is ons veel waard. Dat de consument steeds kritischer wordt, heb ik in tien jaar wel zien gebeuren. Het positieve daarvan is wel dat je scherp blijft op je werk.”
Die scherpte zal hard nodig zijn als volgend jaar -naar alle waarschijnlijkheid- op aanstichten van de PvdA contracten van deze aard (bijvoorbeeld ook van boekenclubs) vrijer zullen worden. „Nu gaat iemand verplichtingen aan voor een jaar. Opzeggen moet drie maanden voor het aflopen van de periode. Straks wordt dat flexibel, of voor drie maanden. Voor ons moet dat een uitdaging zijn in plaats van een bedreiging. We gaan verder verbeteren, zodat tevredenheid de motivatie van onze klanten is en blijft.”