Nederlanders eten weer meer kip
Kip is weer populair bij de Nederlandse consument. Na een dip in 1999 zitten de uitgaven aan pluimveevlees weer in de lift.
Ten opzichte van 2000 stegen de bestedingen vorig jaar met bijna 10 procent tot een bedrag van 660 miljoen euro. Per hoofd van de bevolking is dat iets meer dan 41 euro.
Dat blijkt uit het rapport ”Branches in Detail Poeliers” van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Door dierziektes als mond- en klauwzeer en bse kozen Nederlanders steeds vaker voor een stukje kip of kalkoen op hun bord. „Salmonella speelt minder een rol. Mensen houden daar nu wel rekening mee bij de bereiding”, zegt woordvoerster Miriam van Etten van het HBD.
Driekwart van de consumenten koopt kip, kalkoen en wild in de supermarkt. De slagerijen hebben bijna 18 procent van de markt in handen. De rest van de consumenten winkelt bij poeliers of rijdende winkels.
De omzet van de poeliersbranche in 2000 was 96 miljoen euro, 4,3 procent meer dan het jaar ervoor. Volgens voorlopige cijfers is ook in 2001 de omzet met 4,2 procent gestegen.