Economie

TomTom schakelt klant in voor betere kaarten

CANNES - Gebruikers van een nieuw TomTomnavigatiesysteem dat volgende maand op de markt komt, kunnen zelf hun kaarten aanpassen aan gewijzigde verkeerssituaties. Zij kunnen die veranderingen bovendien delen met andere gebruikers.

Redactie economie
6 June 2007 10:31Gewijzigd op 14 November 2020 04:49
CANNES - Gebruikers van een nieuw TomTomnavigatiesysteem dat volgende maand op de markt komt, kunnen zelf hun kaarten aanpassen aan gewijzigde verkeerssituaties. Foto ANP
CANNES - Gebruikers van een nieuw TomTomnavigatiesysteem dat volgende maand op de markt komt, kunnen zelf hun kaarten aanpassen aan gewijzigde verkeerssituaties. Foto ANP

Met deze nieuwe Map Sharetechnologie hoopt TomTom zijn klanten van actuelere en nauwkeurigere kaarten te kunnen voorzien. Dat maakte het bedrijf dinsdag in de Franse badplaats Cannes bekend.De dinsdag gepresenteerde TomTom GO 720 en TomTom GO 520 zijn de opvolgers van de TomTom Go, het duurste apparaat dat het bedrijf nu in zijn assortiment heeft. Volgens bestuursvoorzitter Harold Goddijn moet het systeem ervoor zorgen dat over vijf jaar de helft van de automobilisten een navigatiesysteem heeft. Nu is dat circa 15 procent, waarvan TomTom ruim de helft voor zijn rekening neemt. Daarmee is het bedrijf ’s werelds grootste aanbieder van draagbare navigatieoplossingen.

De nieuwe TomTom Go ligt vanaf juli in de winkels en gaat naar verwachting rond de 450 euro kosten. Voor dat geld krijgen gebruikers nog meer mogelijkheden, niet alleen op navigatiegebied. Zo kan het apparaat bijvoorbeeld worden gebruikt om handsfree te bellen en om muziek af te spelen via de geluidsinstallatie in de auto. Verder is de nieuwste TomTom uitgerust met spraaksoftware die miljoenen straatnamen herkent.

Volgens operationeel directeur Alexander Ribbink is de mogelijkheid om kaarten te updaten en onderling uit te wisselen de belangrijkste vooruitgang. TomTom heeft het patent op die technologie voor meerdere jaren vastgelegd en hoopt zo een aanzienlijke voorsprong op concurrenten te nemen. De samenwerking met leverancier van digitale kaarten Tele Atlas blijft echter overeind. „Nieuwe kaarten blijven nodig”, aldus Ribbink.

TomTom heeft sinds 2002 een grote reputatie opgebouwd als producent van navigatiesystemen. De merknaam is zelfs bijna een synoniem geworden voor het product. Daarvan wil het bedrijf nu de vruchten plukken. „Er bestaat een goede en trouwe band met de consument. Daar hebben we de afgelopen jaren ook tientallen miljoenen in geïnvesteerd”, aldus Ribbink. „Onze boodschap luidt: help jezelf en je omgeving die kaarten beter te maken.” TomTom heeft in Europa 10 miljoen gebruikers en krijgt jaarlijks tussen de 10.000 en de 15.000 opmerkingen van klanten over foutieve of gewijzigde kaarten.

Behalve recente en nauwkeurige kaarten biedt de TomTom nieuwe functies op veiligheidsgebied. Bestuurders hebben hiermee toegang tot informatie over onder meer wegenwachthulpdiensten. Het uitgebreide ”Help Me”-menu bevat informatie zoals de weg naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, informatie over de onderhoud van de auto en EHBO-instructies. Het apparaat waarschuwt de automobilist ook voor het risico van overstekende kinderen, bijvoorbeeld in de buurt van scholen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer