Het gaat goed met kranten wereldwijd
KAAPSTAD (ANP) - Wereldwijd is de oplage van kranten in 2006 gestegen. Ook de inkomsten uit advertenties zijn toegenomen.
Naar schatting 1,4 miljard mensen nemen dagelijks hun dagblad in de hand, zo berichtte de Wereldvereniging van Kranten (WAN) maandag op zijn zestigste congres in Kaapstad. Belgen en Finnen lezen de ochtendkrant met de meeste aandacht en tijd, respectievelijk 54 en 48 minuten lang.Gemiddeld steeg het aantal verkochte of gratis verspreide kranten 2,3 procent. In Noord-Amerika en in veel Europese landen was de trend echter omgekeerd, ongeveer min 2 procent. Maar Kroatië, Oostenrijk, Estland en Ierland zagen in 2006 een grote groei van meer dan 5 procent in de verkoop van dagbladen.
De gratis dagbladen beleefden een grotere stijging dan de betaalde. De gratis kranten zagen hun aantal verspreide exemplaren stijgen met 4,6 procent. In Europa is al bijna een op de drie (31,9 procent) kranten gratis.
De krant sleept op wereldschaal nog altijd bijna 30 procent van het geld bestemd voor reclame binnen. Alleen de televisie verslaat in deze sector de krant met een marktaandeel van 39 procent. Alle gedrukte media echter, kranten plus tijdschriften, verslaan de tv met 42 procent van de reclamegelden.