Campagne voor tijdige herkenning dementie
BUNNIK (ANP) – Alzheimer Nederland is maandag een campagne begonnen om aandacht te vragen voor het belang van tijdige herkenning van dementie. Nu nog lopen veel mensen met dementie te lang rond met hun klachten zonder te weten wat er aan de hand is of wat ze eraan kunnen doen.
“Herken dementie op tijd” heet de actie. Huisartsen stellen de diagnose dementie bij ongeveer de helft van de patiënten niet of te laat, aldus Alzheimer Nederland.„Een late diagnose van dementie betekent het verzamelen van crisissen", zegt directeur Gea Broekema. „Dan moet acuut dure crisisopvang worden geregeld. Door vroegtijdige diagnose volstaat in het beginstadium een lichtere vorm van zorg, waardoor meer mensen met dementie gericht kunnen worden geholpen".
De campagne is vooral gericht op mensen met geheugenklachten of beginnende dementie en huisartsen. De campagne wordt op regionaal niveau uitgevoerd en loopt door tot in 2008. Alzheimer Nederland werkt hierin samen met de zorgverzekeraars Agis en Menzis en de regio’s die actief zijn in het Landelijk Dementie Programma.
Voor veel mensen is vergeetachtigheid het eerste signaal van een beginnende dementie. Maar geheugenproblemen zijn lang niet altijd een voorbode van de ziekte. Van de mensen tussen 24 en 85 jaar vindt maar liefst 40 procent zichzelf vergeetachtig. Toch heeft maar 5 procent van de 65–plussers dementie.
Meer dan een miljoen Nederlanders hebben te maken met dementie in hun nabije omgeving. Nederland telt momenteel ongeveer 270.000 mensen met de ziekte. Bij naar schatting 70.000 (26 procent) van hen is de diagnose (nog) niet gesteld. Jaarlijks komen er 30.000 nieuwe patiënten bij. Volgens berekeningen van de Gezondheidsraad zal het aantal mensen met dementie in 2050 zijn verdubbeld.