Onverkwikkelijke situatie
De Zuid-Afrikaanse vrijgemaakt gereformeerde kandidaat A. G. Hagg, getrouwd met een Nederlandse vrouw, studeerde in Kampen theologie, nam een beroep aan naar Eemdijk, maar mag op termijn niet blijven. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) besloot zijn verblijfsvergunning in te trekken. Het lijkt erop dat er een beetje rek zit in de periode waarbinnen Hagg moet vertrekken. Toch is er sprake van een onverkwikkelijke situatie. Mensen maken zich zorgen over de toekomst. Over de manier waarop de overheid de kerk kan blokkeren.
Het is inmiddels zaak om nuchter te blijven. Van kapot gegooide ruiten of in elkaar geslagen voorgangers is geen sprake. Toen vijanden in de zestiende eeuw de protestanten dwars zaten, dichtte Maarten Luther: ”Delf vrouw en kind’ren ’t graf, neem goed en bloed ons af.” De kerk van de Reformatie had last van vervolging. Van zulke tegenstand tegen het christelijk geloof is hier en daar in de wereld stellig sprake. Maar de situatie rond de aankomende predikant Hagg valt daarmee niet te vergelijken.Toch vormt de narigheid rond Hagg een signaal. Het christelijk karakter van de cultuur gaat teloor. Genot, plezier, glitter en seks krijgen alle ruimte. Politici verzetten zich bij de presentatie van het regeerakkoord 2007 tegen het als betuttelend ervaren kabinet. Journalisten maakten zich nijdig over „kretologie als normen en waarden.” En nu is er een kandidaat die zich verwant weet met het in Nederland voor het publieke leven lang bepalend gedachtegoed van de Reformatie. Hij moet het veld ruimen.
De kwestie rond kandidaat Hagg verloopt ondertussen binnen de regels van een democratisch bestel. Ook binnen een democratie kunnen christenen in een ongelukkige positie terechtkomen. Daarom is het goed zich te bezinnen op de toekomst. De Bijbel toont aan dat het gevaarlijk kan zijn voor christenen als zij niet meer vervolgd worden, gesetteld raken, rust krijgen, zich veilig voelen. Dat alles kan een groter gevaar vormen dan van buitenaf dreigende secularisatie. Mensen raken gehecht aan maatschappelijke welstand.
Het is daarom ook goed dat kerken aandacht schenken aan de grotere druk waaronder christenen in andere landen soms moeten leven. Communisten, moslims of orthodoxen maken hen het leven zuur. De organisatie Open Doors nam het initiatief om eind vorige week op enkele honderden plaatsen een Nacht van Gebed te organiseren. Friedensstimme vroeg concreet aandacht voor het lijden van christelijke voorgangers en gezinnen Turkmenistan. Zulke attentie mag niet beperkt blijven tot de kansel in de kerk, of tot alleen een nacht of een zondag voor de lijdende kerk.
Wat gaat Den Haag doen met de verblijfsvergunning van kandidaat Hagg? De kwestie kan nog best op z’n pootjes terechtkomen. Minister Verdonk paste vorig jaar de Vreemdelingenwet aan, om te voorkomen dat fundamentalistische imams naar Nederland zouden emigreren. Die gedachte is heel begrijpelijk. In Den Haag gebruikte imam Fawaz Jneid publiekelijk woorden die tot agressie zouden kunnen aanzetten. In Eindhoven kwam imam Bersham onder verdenking te staan. Het is niet verkeerd om te kijken of voorgangers zich niet al te gek zullen gedragen.
Wegens die aanpassing van Verdonk weigerde het Centrum voor Werk en Inkomen Hagg een tewerkstellingsvergunning. Omdat de vrijgemaakte kerk van Eemdijk zich onvoldoende zou hebben ingespannen om een Nederlandse of een Europese kandidaat te vinden. Vervolgens trok de IND de verblijfsvergunning in. Destijds is al gezegd dat er uitzonderingen mogelijk zouden zijn op de regels. Maar omdat het kabinet viel, heeft de politiek daar tot heden geen werk van gemaakt. Het zou erg onverkwikkelijk zijn als de goeden onder het gedrag van de kwaden moesten lijden.