Binnenland

Sirenes Helmond schieten tekort

HELMOND (ANP) - De sirenes die de Helmondse bevolking moeten waarschuwen bij gevaar, moeten bij calamiteiten luider, vaker en langer afgaan.

30 May 2007 09:29Gewijzigd op 14 November 2020 04:48

Ook moet de informatie aan de burgers via de zender Omroep Brabant verbeteren en moet het overleg tussen de operationele teams ter plekke en het beleidsteam in het stadhuis doeltreffender. Dat concludeerden onderzoekers van de gemeente Helmond dinsdag naar aanleiding van een grote brand op zondagochtend 15 april.Tijdens de vuurzee bij een metaalverwerkingsfabriek aan de Korte Beemd kwamen op die dag giftige stoffen vrij. De hulpdiensten schaalden de brand op en waarschuwden de bevolking met behulp van de alarmsirenes. Een groot deel van de inwoners reageerde echter niet of nauwelijks op het verzoek om binnen te blijven en de ramen en deuren gesloten te houden.

Hoewel er die dag geen gewonden vielen, was er voor de gemeente Helmond reden genoeg om te kijken of er iets haperde aan de wijze van waarschuwen. Onder bewoners van het getroffen gebied werd een enquête gehouden. Van de mensen die hieraan meewerkten zei 63 procent volgens de instructies te hebben gehandeld.

Verder negeerde 14 procent de waarschuwingen van de sirenes en de regionale omroep en 24 procent zegt de sirenes niet te hebben gehoord. Het onderzoek wijst uit dat twee van de vijf sirenes in het gebied niet werden ingeschakeld omdat ze op een verouderde kaart van de brandweer niet aangegeven stonden. Door de gunstige wind had dit geen nadelig effect.

De rol van Omroep Brabant moet volgens het rapport opnieuw worden bekeken. De informatievoorziening via tv en radio was, zo blijkt uit de enquête, voor meer dan de helft van de mensen niet duidelijk.

Ook blijkt dat burgers zich afvragen wanneer de situatie weer veilig is. Een herkenbaar signaal of oproep via tv en radio ontbreken, aldus de onderzoekers. Reden waarom 40 procent van de inwoners te vroeg terug op straat ging.

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken toont het onderzoek uit Helmond aan dat communicatie zeer belangrijk is tijdens een crisis. „Dat is een boodschap die wij steeds uitdragen. We hopen dat andere gemeenten ook lessen trekken uit dit concrete voorbeeld.”

Vanaf begin volgend jaar komt waarschijnlijk een nieuw systeem beschikbaar waarmee burgers beter kunnen worden geïnformeerd over een crisis. Het betreft een alarmeringssysteem waarmee berichten worden verstuurd naar alle mobiele telefoons in een rampgebied. Als de invoering volgens plan verloopt, is de telefoondienst in het najaar van 2008 in heel Nederland beschikbaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer