Schiphol overweegt tweede terminal
AMSTERDAM - De luchthaven Schiphol wil de komende jaren de capaciteit dusdanig uitbreiden dat tussen de 600.000 en 650.000 vluchten per jaar kunnen worden afgehandeld.
Dat staat in de langetermijnvisie die Schiphol dinsdag heeft gepubliceerd. De luchthaven verwacht in de jaren tot 2025 een marktgroei tot 85 miljoen passagiers en 3,5 miljoen ton vracht. Vorig jaar kreeg Schiphol ruim 46 miljoen reizigers en 1,5 miljoen ton goederen te verwerken.Om de verwachte toename te kunnen bijbenen, heeft Schiphol vanaf 2015 meer capaciteit nodig voor het parkeren en afhandelen van vliegtuigen. Die capaciteit wil de luchthaven creëren op Schiphol-Noordwest. Daar zou rond 2020 ook een extra terminal voor ongeveer 25 miljoen passagiers moeten komen, aan te sluiten op weg en spoor.
Om capaciteit te sparen bekijkt Schiphol of het mogelijk is verkeer dat niet direct gebonden is aan de luchthaven zelf te laten vliegen op andere Nederlandse vliegvelden. Daarvoor komen volgens de toekomstvisie mogelijk Eindhoven en Lelystad Airport in aanmerking. Verkeer dat de positie van Schiphol als mainport versterkt, zoals intercontinentaal verkeer, krijgt voorrang. Dit geldt ook voor vluchten van ’thuismaatschappij’ Air France-KLM.
Het luchtverkeer naar Parijs en Frankfurt kan volgens Schiphol in de toekomst worden vervangen door de snelle spoorverbinding HSL-Zuid en een HSL-Oost, maar dan op bestaand spoor. Ook mikt de luchthaven op een moderne ov-verbinding voor de lijn Hoofddorp-Schiphol-(Amsterdam-)Zuidas-Almere.
In de langetermijnvisie houdt Schiphol de optie voor een zesde baan open. Deze baan zou parallel aan de Kaagbaan moeten komen en dienen om de toename van het aantal vluchten goed op te kunnen vangen. De luchthaven verzoekt het Rijk om continuering van de ruimtereservering voor de eventuele zesde baan.