C-klasse comfortabel én sportief

De traditionele sedanmodellen van Mercedes staan niet direct bekend om hun sportieve rijeigenschappen. Tot nu toe kreeg vooral het comfort voorrang. Met de lancering van de nieuwe C-klasse gooit het merk het over een andere boeg. De C-klasse is veel meer een actief sturende auto geworden, zonder dat het comfort is vergeten.

25 May 2007 13:05Gewijzigd op 14 November 2020 04:47
Mercedes is met de nieuwe C-klasse afgestapt van de traditie dat de ster als vizier op de motorkap staat. De Avantgarde-uitvoering heeft het logo in de grille. Foto’s Tony Vos
Mercedes is met de nieuwe C-klasse afgestapt van de traditie dat de ster als vizier op de motorkap staat. De Avantgarde-uitvoering heeft het logo in de grille. Foto’s Tony Vos

Het betreft alweer de vierde generatie C-klasse, als de 190 meegerekend mag worden. Opvallend genoeg groeien bijna alle auto’s in hun klasse flink, terwijl de premiummodellen in het vooral zakelijke segment hun toename qua volume redelijk beperken. De C-klasse is met een lengte van 4,58 meter allesbehalve overgedimensioneerd.Mercedes is afgestapt van de fantasievolle koplampen in druppelvorm en houdt het nu bij hoekig en strak, waardoor de C-klasse er stukken serieuzer uitziet en ook meer aansluit bij de designrichting van de huidige grote S-klasse. Waar een sedanmodel van ”das Haus” altijd de trotse ster als een vizier op de motorkap droeg, is er bij de C-klasse nu de keuze. De op luxe afgestemde modellen houden zich aan de aloude regel, de sportief bedoelde Avantgarde en natuurlijk ook de AMG hebben een grote ster op de grille.

Kijken we naar het profiel en de achterkant, dan toont de C-klasse dezelfde sportieve ingetogenheid als de vorige generatie 3-serie van BMW. Om eerlijk te zijn, die is veel fraaier dan het huidige BMW-model.

Buitenspiegels met richtingaanwijzers, fraaie lichtmetalen wielen, chroomkleurige accenten en bijvoorbeeld een kleine dakantenne geven al meteen aan dat details veel aandacht hebben gekregen. De Avantgarde is niet alleen herkenbaar aan de ster op de grille, maar ook aan de specifieke lichtmetalen wielen met vijf dubbele spaken en hier en daar wat extra chroom, zoals rond de kleine mistlampen in de alleen bij dit uitrustingsniveau toegepaste voorbumper.

Bouwkwaliteit
Als alle logo’s in het interieur zouden worden weggelaten, kan een leek al bijna raden dat het hier om een Mercedes gaat. De materialen en vormgeving kunnen alleen maar van een auto van dit merk zijn. Wat ontwerp betreft heeft Mercedes het redelijk lichtvoetig gehouden. De vormen zijn beslist niet te hoekig, de console is niet overdreven breed uitgevallen. Daardoor kan vooral de bestuurder niet alleen van de bouwkwaliteit, maar ook van een uitstraling genieten, die in het Engels ”pleasing” wordt genoemd.

Hout, aluminium, leer en kunststoffen zijn goed op elkaar afgestemd. De koper krijgt ook het nodige te kiezen als het om kleuren, materialen en accenten gaat. Wie gaat voor echt leer moet bijbetalen, net als voor de verschillende audiosystemen en natuurlijk een af-fabriek gemonteerd navigatiesysteem. Een volledig automatische airco met gescheiden temperatuurregeling is wel standaard, evenals elektrisch bediende portierruiten en centrale vergrendeling met afstandsbediening.

Trots meldt Mercedes dat nu in de C-klasse voorzieningen worden geleverd uit de duurdere modellen, zoals Keyless Go, Intelligent Light System en elektronisch geregelde schokdempers. Leuk en aardig, maar al deze zaken staan voor vette bedragen in de optielijst. In de meeste gevallen kan de C-klasserijder het ook prima zonder stellen.

Agility
Mercedes heeft het onderstel van de nieuwe C-klasse flink onder de loep genomen en vooral op dit vlak zijn wonderen verricht. Waar de auto tot nu toe eigenlijk vooral op comfort was afgestemd, is aan dit comfort nu extra handelbaarheid en communicatie met het wegdek toegevoegd. Mercedes praat hier over het Agility-onderstel dat uit te breiden is met het Advanced Agility, met de genoemde elektronische dempers. Dit laatste systeem werkt verbluffend als met hoge snelheid over een bochtig traject wordt gereden. De C-klasse passeert op het gebied van wegligging daarmee het gros van zijn concurrenten, maar ook modellen uit hogere marktsegmenten.

Benieuwd dus hoe de C-klasse zonder deze elektronische gadget presteert. En dat valt beslist niet tegen. De speciale schokdempers passen zich op mechanische wijze aan veranderd wegdek aan. De fijne stuurbekrachtiging is hiermee volledig in balans. Het Agility-onderstel zorgt ervoor dat een stevige rijstijl kan worden aangehouden, zonder dat het oncomfortabel wordt voor bestuurder en passagiers.

Souplesse
De ruimte in de C-klasse is ook verbeterd, waardoor met name achterin twee volwassenen net wat meer bewegingsvrijheid hebben gekregen. Ook het bagagevolume van 475 liter is bijzonder bruikbaar.

Het motorenprogramma is vooral aan de onderkant onder de loep genomen, doelend op de vier cilinder benzine en diesel. De inmiddels vertrouwde 220 CDI is weer een slag krachtiger geworden en komt nu aan de 170 pk en een koppel van niet minder dan 400 Nm bij 2000 tr/min. Souplesse ten top! De motor heeft standaard een zesbak, maar past prima bij de optionele vijftrapsautomaat, die zelfs de acceleratie van 0 tot 100 km/u verkort tot 8,4 seconden (top 227 km/u). De motor is bijzonder stil, vanuit ieder denkbaar toerental meteen daadkrachtig en een stuk zuiniger dan in de vorige C-klasse met een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 13,5.

Mercedes start dit nieuwe model bij 37.400 euro voor de C180 Kompressor. Dieselen kan vanaf 41.100 euro en de C220 CDI heeft een vanafprijs van 44.100 euro. En dan wordt het extra’s tellen, zoals de Avantgarde-uitvoering (2758 euro), het comfortpakket (2990 euro), de automaat (3005 euro), lederen bekleding (2676 euro) en metaallak (1215 euro), waarmee de grens van 60.000 euro aardig in zicht komt. Niet omrekenen in guldens!

Mercedes C 220 CDI

Waardering

  • actief rijgedrag door nieuw onderstel, premiumgevoel
  • stevig geprijsd, accessoires ook aan de dure kant

Techniek

Cilinderinhoud: 2148 cc; maximumvermogen: 125 kW/170 pk bij 3800 tpm; maximumkoppel: 400 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 8,8 seconden; topsnelheid: 229 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4581 mm; breedte: 1770 mm; hoogte: 1447 mm; wielbasis: 2760 mm; gewicht: 1605 kilogram, inhoud bagageruimte: 475 liter; brandstoftank: 66 liter; Mercedes C 220 CDI Avantgarde automaat: 44.100 euro.

Alternatieven

Audi A4 2.7 TDI: 44.860 euro

Ondanks dat de Audi A4 bijna wordt vervangen nog steeds een plezierige auto met een perfecte afwerking en plezierig rijgedrag. Deze voorwielaandrijver biedt voor hetzelfde bedrag de lekkere V6 TDI-motor.

BMW 320d: 42.650 euro

De gedoodverfde concurrent van de Mercedes C. Door zijn onderstel nog net wat scherper sturend, maar verder zeer vergelijkbaar. Komt achterin ietwat ruimte tekort. Moderne en zeer krachtige 2 liter diesel.

Lexus IS 220d Business Luxury: 43.285 euro

De eerste dieselpoging van Lexus is een goede. De motor is van alle milieutechnieken voorzien en gelukkig heeft Lexus gesleuteld aan de eindoverbrenging van de versnellingsbak, waardoor de auto nu een stuk beter rijdt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer