Economie

Chemieconcern DSM koopt divisie Roche

Chemieconcern DSM neemt de vitaminen- en fijnchemiedivisie van het Zwitserse farmaciebedrijf Roche over. DSM betaalt voor de overname 2,25 miljard euro. De aankoop komt niet helemaal als een verrassing.

Redactie economie
3 September 2002 10:45Gewijzigd op 13 November 2020 23:47

Beide bedrijven hebben het nieuws dinsdagochtend bekendgemaakt. DSM beschikte over een goedgevulde kas nadat het begin dit jaar de petrochemie verkocht aan het Saudische Sabic. Dat leverde 2 miljard euro op. De strategie van het bedrijf heeft zich vanaf toen met name op de fijnchemie en de farmaceutische industrie gericht.

Beide bedrijven stellen dat ze een basisovereenkomst hebben gesloten over de prijs en de betalingscondities. De komende tijd verwachten ze het over alle andere voorwaarden eens te worden. De mededingingsautoriteiten moeten de overname ook nog goedkeuren.

Het onderdeel van Roche dat DSM koopt had in 2001 een omzet van 2,4 miljard euro. Dat behaalde de divisie wereldwijd met de verkoop van vitaminen en grondstoffen voor voedingssupplementen. Bij de divisie werken in totaal 7500 mensen.

Roche blijft ondanks de overname aansprakelijk in de lopende rechtszaak over prijsafspraken in de vitaminesector. De Zwitsers zijn in 1991 door de Europese Commissie aangewezen als de drijvende kracht van een prijskartel en zij kregen een boete van 462 miljoen euro opgelegd.

In mei deed het gerucht al de ronde in de Duitse pers dat Roche overwoog de vitaminen en de fijnchemie over te doen aan het Heerlense bedrijf. Het is dit jaar de eerste grote overname van een Nederlands bedrijf in het buitenland. Het slechte beursklimaat maakte de mogelijkheden voor veel grote multinationals beperkt. De grote overnamegolf van eind jaren negentig werd grotendeels door hoge koersen gefinancierd. Over de financiering worden nog geen details gegeven.

Volgens DSM is de acquisitie een belangrijke stap in de realisatie van de strategie Vision 2005, met een concentratie op life science-producten en hoogwaardige materialen. Deze strategie moet leiden tot een omzet van circa 10 miljard euro in 2005.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer