Wetenschap & techniek

Nieuw roetfilter voor dieselmotor

Technologen van de Technische Universiteit Delft hebben een nieuw roetfilter voor dieselmotoren ontworpen. De filter kent naast een filterkanaal een open kanaal, zodat het gevaar van verstopping en daardoor brand wordt uitgesloten. Onderzoeker ir. Coen van Gulijk promoveert op 19 september op het onderwerp.

3 September 2002 10:40Gewijzigd op 13 November 2020 23:47

De nieuwe roetfilter bestaat uit een serie platen van geperforeerd keramiek. Het oppervlak van de keramiek is geïmpregneerd met een katalysator, die ervoor zorgt dat de binnenkomende roetdeeltjes verbranden en worden omgezet in gassen. Asdeeltjes die met het roet meekomen uit verontreinigingen in de diesel, blijven in de poriën van de filter achter. De openingen kunnen een grote hoeveelheid asdeeltjes bevatten, zodat de filter lang meegaat.

De wetenschapper wijst erop dat de roetfilter vrij veel ruimte vereist, waardoor hij tot nu toe niet geschikt is voor automotoren. Voor schepen is het ruimteaspect geen probleem. Schepen vormen de perfecte doelgroep, omdat ze veel ’vuile’ diesel verstoken. Op het land is diesel aan strengere regels gebonden dan op het water. Ook treinen en vaste motoren kunnen met de roetfilter uit de voeten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer