Binnenland

Tunnel moet wegen Den Haag ontzien

DEN HAAG (ANP) - Een geboorde tunnel tussen knooppunt Ypenburg en industrieterrein De Binckhorst is de oplossing om het overbelaste wegennet tussen de A4/A13 en de binnenstad van Den Haag te ontzien.

24 May 2007 09:33Gewijzigd op 14 November 2020 04:47

Dat stelde het Stadsgewest Haaglanden woensdag in een advies aan de gemeenteraden van Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg.Als de betrokken gemeenten instemmen met het plan, kan de 2 kilometer lange verkeersdoorgang in 2014 een feit zijn. De aanleg neemt ongeveer drie jaar in beslag. De kosten zijn geraamd op 485 miljoen euro. Het stadsgewest draait op voor 225 miljoen euro en wil dat het Rijk de rest bijlegt.

In totaal heeft het stadsgewest elf alternatieve routes bekeken. Het voorstel van een tunnel ten noordoosten van de Trekvliet is echter het meest milieuvriendelijk en bovendien scoort het goed op bereikbaarheid en doorstroming, ruimtelijke ordening en verkeersveiligheid. Volgens het stadsgewest biedt een geboorde tunnel extra voordelen. Bouwhinder als lawaai, stof en verkeersoverlast blijft beperkt tot de tunnelmondingen, in tegenstelling tot een gegraven doorgang.

Den Haag heeft al jaren te kampen met een overbelast wegennet. Veel verkeer komt via het Prins Clausplein en de Utrechtsebaan (A12) de stad binnen. Dat leidt vrijwel iedere werkdag tot files en opstoppingen. In de binnenstad van Den Haag werken zo’n 150.000 mensen en wonen 120.000 mensen. De verwachting is dat de verkeersdruk in de regio Haaglanden in 2020 met nog eens 15 tot 20 procent is gegroeid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer