Rotterdams kind leert geldprobleem te voorkomen
ROTTERDAM - Rotterdamse basisschoolleerlingen krijgen vanaf woensdag les in het voorkomen van geldproblemen. De kinderen leren hoe ze het best met geld kunnen omgaan, hoe ze verleidingen kunnen weerstaan en hoe ze buiten de schulden kunnen blijven.
De gemeente begint een lessenreeks die is bedoeld voor de leerlingen van de groepen 7 en 8.De Kredietbank Rotterdam kwam met het idee. De bank geeft al voorlichting over budgetbeheer en schulden op scholen voor middelbaar beroepsonderwijs. Uit deze ervaringen blijkt dat veel leerlingen op deze leeftijd al een aanzienlijke schuld hebben opgebouwd. Daarom heeft de kredietbank besloten de voorlichting op vroegere leeftijd te beginnen.
Wethouder Kriens (Volksgezondheid, Welzijn en Maatschappelijke Opvang) en deelgemeentebestuurder Van Hemmen geven woensdag het startsein voor de lessen schuldpreventie in groep 7 en 8 van basisschool De Rode Wiekel in de Rotterdamse deelgemeente IJsselmonde.
Een woordvoerster van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) juicht het initiatief in Rotterdam toe. „Duidelijke voorlichting over het omgaan met geld kan niet vroeg genoeg beginnen”, benadrukt ze. „In eerste instantie zijn de ouders verantwoordelijk. Al in groep 3 zouden zij hun kinderen het gevoel voor de waarde van geld moeten bijbrengen. Dat kan soms al met een klein beetje zakgeld. Als ze wat ouder worden, zou je kinderen bijvoorbeeld zelf een abonnement van een tijdschrift of een strippenkaart kunnen laten betalen.”
Kinderen teren volgens haar vaak te lang op de ouderlijke portemonnee. „Noem het ouderliefde voor het kind. Maar het getuigt evenzeer van ouderliefde als je je kind leert omgaan met geld en gewoon een keer het op-is-opprincipe durft te hanteren.”
De praktijk van alledag wordt volgens de woordvoerster steeds ingewikkelder. „Ouders kunnen in hun voorlichtende taak best wat hulp gebruiken vanuit het onderwijs. In het basisonderwijs hebben kinderen nog wel de neiging te sparen. Maar in groep 7 en 8 en in de overgang naar het voortgezet onderwijs zit het omslagpunt. Kinderen worden rond die tijd gevoelig voor reclame. Ze willen merkkleding dragen en ze willen niet achterblijven met hun mobieltje en iPod.”