Leerling leest beter in gemengde klas
NIJMEGEN (ANP) - Spreiding van achterblijvers over verschillende klassen zal de leesvaardigheid van scholieren verbeteren.
Dat stelt pedagoge Mieke van Diepen op grond van een onderzoek naar begrijpend lezen bij basisscholen in 35 landen.Het overheersende niveau in schoolklassen is van grote invloed op de individuele leesprestaties van leerlingen, zegt Van Diepen, die op 25 mei promoveert aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Slechte klassen maken leerlingen slechter, goede klassen maken hen beter. Als goede en mindere leerlingen afgewisseld worden, hebben probleemleerlingen minder invloed op de rest en doen ze het bovendien zelf ook beter.
Volgens Van Diepen doen leerlingen in grote klassen het beter dan hun leeftijdsgenoten in kleinere groepen. Dat komt naar de opvatting van de pedagoge mogelijk doordat leerlingen in grote klassen zelfstandiger moeten zijn.
Kinderen die meer dan drie keer per dag de computer of tv gebruikten, scoorden slechter dan matige beeldschermgebruikers. De aanwezigheid van voldoende boeken en kranten thuis maakt eveneens een groot verschil, zelfs als rekening wordt gehouden met de sociaaleconomische achtergrond.