Grote klanten keren Air Holland de rug toe
Luchtvaartmaatschappij Air Holland heeft de afgelopen dagen twee grote klanten verloren.
OAD Reizen en Hotelplan hebben alle contracten met de noodlijdende maatschappij verbroken en hebben voor duizenden vakantiegangers alternatief vervoer bij andere maatschappijen geregeld. Volgens Air Holland-directeur K. Runge is het niet leuk dat OAD de samenwerking met zijn bedrijf heeft opgezegd. „Maar het betekent zeker niet het einde”, aldus Runge, die nog geen opzeggingen van andere reisorganisaties heeft gehad.
Wel erkent hij dat de komende dagen cruciaal zijn. „We zijn 24 uur per dag op zoek naar financiers”, stelt Runge. „Air Holland heeft al heel lang problemen met de financiering. Daar helpt het weglopen van OAD en Hotelplan niet bij, maar dat is dus niet doorslaggevend voor onze toekomst.” Runge hoopt voor 10 september nieuw geld gevonden te hebben. Dan wordt de faillissementsaanvraag van Eurocontrol, de Europese vluchtleiders, behandeld bij de rechtbank. Eurocontrol heeft nog 1,7 miljoen euro tegoed van Air Holland. Met het afhaken van grote klanten worden de problemen voor de maatschappij groter.
Volgens directeur Geert Willem Boven van OAD is zijn bedrijf samen met Hotelplan goed voor een kwart van de klanten van Air Holland.