VROM-notitie: Autoverkeer blijft fors groeien
DEN HAAG - Het aantal auto’s in Nederland groeit tot 2040 naar minimaal 7,7 en maximaal 12 miljoen stuks. Op dit moment rijden er 6,5 miljoen auto’s rond. Rekeningrijden zorgt nauwelijks voor vermindering van de verkeersdrukte, aldus een uitgelekte notitie van het ministerie van VROM. De Bovag verwijst deze conclusie „naar de prullenbak.”
RTL Nieuws bracht maandag een vertrouwelijke notitie van VROM naar buiten waarin staat dat de toename van het autoverkeer voor steeds langere files zal zorgen. Ook op- en afritten slibben dicht. In de steden ontstaat een groot gebrek aan parkeerplaatsen. De geluidshinder van de auto’s neemt toe.Oorzaken van het toenemende autogebruik zijn de vergrijzing en de economische groei, waardoor er meer behoefte ontstaat aan mobiliteit. Ouderen zijn meer dan jongeren geneigd de auto te nemen in plaats van het openbaar vervoer.
VROM benadrukte dat het om een „gespreksverslag” gaat en dat er „geen enkele beleidsconclusie” is getrokken. Het departement is volgens hem bezig met de toekomstige ruimtelijke opgaven, vanaf 2020.
Met de groei van het autopark hebben we in de Nota Mobiliteit ook al rekening gehouden, reageerde de woordvoerder van minister Eurlings van Verkeer. Eurlings „gaat” over de door dit kabinet voorgenomen versnelde invoering van een kilometerheffing, voor 2012.
In de VROM-notitie staat ook dat Schiphol groeit van 400.000 vliegbewegingen nu naar minimaal 600.000 en maximaal 1,7 miljoen in 2040. Het aantal passagiers neemt toe van circa 45 miljoen nu tot 215 miljoen. Volgens de notitie is een baanuitbreiding onontkoombaar.
Bovag en RAI Vereniging verwijzen de bewering over rekening rijden regelrecht naar de prullenbak. „Allereerst mag de inhoud van dit verslag niet serieus worden genomen. De cijfers kloppen niet en de visie op de toekomst heeft een veel te grote bandbreedte”, zegt Koos Burgman. „Kilometerbeprijzing is een belangrijk hulpmiddel bij het beteugelen van de files. Bovendien is het een veel eerlijker systeem van belasting heffen.”
Wat de ANWB betreft hoeft de uitgelekte notitie niet te leiden tot een beleidswijziging. „De beprijzing per kilometer is niet bedoeld om de files op te lossen. Dat is ook nooit beloofd. Met de kilometerprijs kan de overheid hooguit wat sturen in de automobiliteit”, aldus perswoordvoerder Ad Vonk. De ANWB ziet dan ook geen reden de stekker uit het rekeningrijden te halen. De commotie is niet meer dan „een storm in een glas water.”