„Moslim kan Jezus volgen én moskee bezoeken”
EDE - Kunnen moslims in de moskee blijven en als moslim een echte volgeling van Jezus zijn? „God is groter dan het christendom en Zijn Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt”, stelt drs. J. Hansum, missionair werker in Antwerpen en verbonden aan de Evangelische Theologische Faculteit in Heverlee.
Hansum deed zijn uitspraak maandag tijdens een symposium in het gebouw van de Christelijke Hogeschool Ede. Het symposium was georganiseerd door Arab Vision en het tijdschrift Soteria ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van Arab Vision, een groep christenen in de Arabische wereld die het Evangelie verkondigt via televisieprogramma’s. Het onderwerp van het symposium was: ”Jezus in de moskee of moslims in de kerk?” Centraal stond de vraag of moslims in de moskee kunnen blijven en tegelijkertijd als moslim een echte volgeling van Jezus zijn.Hansum beantwoordde de vraag positief. Hij baseerde zich voor zijn uitspraak op het Koninkrijk van God. „Veel leden van de Jezusbeweging weten zich geïnspireerd door het Koninkrijk van God, dat niet alleen in het christendom te vinden is. Moslims hoeven niet via het christendom de weg naar het Koninkrijk te vinden, evenmin als dat nodig is voor Messiasbelijdende Joden. Voor Jezusmoslims is verandering van religie geen optie. De Jezusbeweging binnen de islam wil ”back to the basics”. Het gaat bij hen niet om geloof en religie, maar om geloof alleen. Ze kunnen Jezusmoslim zijn en tegelijkertijd de traditionele banden met de moskee, de Koran en de familie blijven houden. Ze erkennen Jezus als Heer.”
Contextualisatie
Niet iedere spreker sprak zich zo duidelijk uit, al erkende iedereen wel de contextualisatie van het Evangelie, wat betekent dat het Evangelie in elke cultuur een andere vorm heeft. „We moeten geen Europese Jezus de moslimwereld binnendragen”, zei drs. W. van Laar, directeur van de Nederlandse Zendingsraad. Hij pleitte ervoor meer ruimte te geven aan de Heilige Geest. „Jezus is Zelf aanwezig en zal Zelf Zijn kudde in de moslimwereld toebrengen.”
Dr. G. Noort, docent missiologie aan het Hendrik Kraemerinstituut, zei dat de kerstening in West-Europa ook niet van een leien dakje is gegaan. „Er waren Jezusgermanen, die zowel Jezus als de god Thor aanbaden. De gekerstende bevolking erkende Christus, maar bleef heel lang vasthouden aan de rituelen bij de heilige bronnen en beken. In de zeventiende eeuw werd in Noorwegen nog een beeld van Thor gevonden op het erf van een boer, terwijl deze gewoon naar de kerk ging. De zendingsstrategen kozen voor een zekere germanisering van het christelijk geloof. De Reformatie was mede een verzet tegen deze heidense elementen.”
Drs. J. Strengholt, die werkt in Egypte, vindt dat de theologie het ijkpunt moet zijn voor zendelingen, en niet de cultuur. Hij is van mening dat moslims die de moskee verlaten, zich juist daarvan willen distantiëren. Door steun te geven aan de Jezusbeweging kun je niet meer spreken van één heilige algemene christelijke kerk, vindt hij. Zendelingen moeten de apostolische geloofsbelijdenis serieus nemen.
Strengholt ziet meer in het samenwerken van zendelingen met plaatselijke christelijke kerken. „De Syrisch-Orthodoxe Kerk heeft het al eeuwen volgehouden te midden van moslims.”
Allah
Tijdens de forumdiscussie werd gevraagd of Allah en de God van de Bijbel dezelfde zijn. Noort: „Ik heb niet de vrijheid om te denken aan een andere God.” Hij kreeg geen tegenspraak van de andere forumleden, ook niet na een uitnodigende vraag van de gespreksleider.
Strengholt kritiseerde opnieuw de beweging van Jezusmoslims. Hij zei dat de bedoeling van de beweging is dat Jezus steeds belangrijker wordt. „In de praktijk komt het er echter vaak op neer dat Jezusmoslims niet spreken over Jezus als de Zoon van God en over de Drie-eenheid, omdat het te gevoelig ligt. Bonifatius, die in Nederland zending bedreef, verkondigde het Evangelie helder. Dat mis ik in deze context.”
Een aanwezige zei dat een van de weinige groepen moslims ter wereld die massaal naar het christendom overgaan, de Kabily-Berbers in Algerije zijn. Het gaat om zeker tienduizenden van hen. Velen komen door dromen en visioenen tot verandering. Ze willen niets meer met de moskee te maken hebben en doen niet mee met de ramadan, al accepteren ze dat ’zwakke’ christenen die wel praktiseren.