Tram goed alternatief voor trein
UTRECHT (ANP) – Op een flink aantal regionale spoortrajecten kunnen de zware en dure personentreinen beter worden vervangen door lichte en voordelige trams. De kosten van de exploitatie dalen, tramlijnen zijn eenvoudiger in te passen en de voertuigen kunnen meer stops maken. Meer reizigers profiteren dan van de ov–verbinding.
Dat stellen het ingenieursbureau Arcadis en RVDB Lightrail.nl in een gezamenlijk plan, dat maandag in Utrecht werd onderscheiden met de jaarlijkse innovatieprijs van spoorbeheerder ProRail. Aan de onderscheiding is een geldbedrag van 100.000 euro verbonden.ProRail had het bedrijfsleven uitgedaagd om met plannen te komen om meer reizigers te lokken naar regionale spoorlijnen tegen aanzienlijk lagere kosten. De tram kan volgens het plan van Arcadis en RVDB Lightrail.nl een succesvol en voordelig alternatief zijn voor de trein op perifere tracés als Haarlem–Zandvoort, Alkmaar–Enkhuizen, Leeuwarden–Harlingen/Stavoren, Nijmegen – Kleve (Duitsland) en in Zuid–Limburg.
Regionale lijnen kampen op dit moment vaak met problemen. Er rijden relatief weinig treinen en het aantal reizigers dat er gebruik van maakt, ligt laag. Daardoor is het erg moeilijk om rendabele investeringen te doen in bijvoorbeeld beter beveiligde overwegen, vernieuwing van het spoor, stations en parkeervoorzieningen.
Het lijntje tussen Zwolle en Kampen leent zich volgens de opstellers van het bekroonde plan uitstekend voor een eerste proef met ’vertramming’. ProRail–topman Bert Klerk liet zich uit in lovende bewoordingen. „We gaan nu eerst aan de slag op de lijn Zwolle–Kampen, maar dit project kan op veel meer plaatsen een succes worden. Ik denk dan vooral aan los liggende lijnen in verstedelijkte gebieden. Lightrailvoertuigen zijn veel goedkoper. Daarnaast kunnen er stops worden gemaakt bij meer haltes, zonder dat er veel tijdverlies optreedt. Dat komt doordat deze voertuigen sneller kunnen optrekken en afremmen dan de oude generatie treinen".
De provincie Overijssel ziet de vertrammingsplannen met de lijn Zwolle–Kampen ook helemaal zitten. „In 2009 gaan we de lijn aanbesteden en dat is het ideale moment om echt iets te gaan doen met deze lijn", vindt gedeputeerde Bereikbaarheid en Bestuur Job Klaassen (VVD). „Er komen twee nieuwe haltes in de buurt van bedrijventerreinen en woonwijken en lightrailvoertuigen gaan veel frequenter rijden dan nu het geval is. Op die manier moet het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief worden voor de auto".