Dodehoekspiegel op driekwart van vrachtwagens
Ruim driekwart van de vrachtauto’s die in Nederland zijn geregistreerd heeft inmiddels een zogenaamde dodehoekspiegel, zo blijkt uit de meest recente gegevens van leveranciers.
Begin dit jaar had nog slechts eenderde van de 140.000 vrachtwagens zo’n extra spiegel waarmee de chauffeur meer zicht heeft op fietsers, auto’s en ander verkeer rechts naast hem.
De dodehoekspiegel is vanaf 1 januari 2003 verplicht voor alle vrachtauto’s met een Nederlands kenteken. Bovendien komt er een speciaal verkeersbord, waarmee gemeenten bepaalde wegen bijvoorbeeld bij scholen, ook voor buitenlandse vrachtwagens zonder dodehoekspiegel kunnen afsluiten. Het is nog onbekend hoe het bord er uit gaat zien.
De Fietsersbond deed donderdag een dringende oproep aan vrachtwageneigenaren om zo snel mogelijk een dodehoeksysteem aan te brengen. Aanleiding was een ongeval vorige week, waarbij een 27-jarige vrouw in Amsterdam omkwam. Per jaar vallen er ongeveer dertig doden en negentig zwaargewonden als gevolg van aanrijdingen die worden veroorzaakt door de dode hoek van vracht- en bestelauto’s.
Voormalig minister Netelenbos van Verkeer noemde het begin maart „pure hufterigheid” dat nog niet alle wagens met de extra spiegel zijn uitgerust. Tot 1 januari kunnen vervoerders nog tot de helft van de aanschafprijs terugkrijgen via een subsidieregeling.
De verplichting betekent dat een vrachtauto zonder dodehoekspiegel of -camera vanaf volgend jaar wordt afgekeurd bij de APK. De EU-ministers van Verkeer hebben toegezegd dat ze geen Brusselse bezwaren zullen opwerpen, zoals eerder werd gevreesd. Mogelijk komt er zelfs een soortgelijke Europese regeling.