Economie

Minder animo voor internetbellen

DEN HAAG (ANP) – Het animo voor internetbellen is fors afgenomen. In het eerste kwartaal meldden zich 133.000 klanten. In de laatste drie maanden van vorig jaar kozen nog 247.000 mensen het goedkopere alternatief voor een vaste telefoonlijn. Het telecombedrijf zette in februari de reclame voor de door problemen geteisterde dienst op een laag pitje.

8 May 2007 14:01Gewijzigd op 14 November 2020 04:45

Ongeveer 650.000 Nederlanders bellen met KPN via het internet. De plotselinge groei van het aantal klanten vorig jaar leidde tot veel problemen en klachten van gebruikers. KPN besloot hierop minder reclame te maken, meer monteurs in te zetten en de klantenservice uit te breiden.Ook gaf het bedrijf voorrang aan makkelijk te realiseren aansluitingen. „De problemen zijn grotendeels opgelost en we zien de klanttevredenheid weer toenenemen", zei bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer dinsdag in een telefonische toelichting.

Het abonneebestand van het vaste net kromp in het afgelopen kwartaal met 140.000 tegen 130.000 in het voorgaande kwartaal. KPN kampt al lang met een afname van het aantal vaste lijnen sinds de kabelbedrijven zich aan telefonie waagden. KPN hoopt met het aanbieden van het goedkopere internetbellen zijn klantenbestand op peil te houden.

In Nederland sloot KPN 102.000 nieuwe mobiele bellers aan. Daarmee kwam dit klantenbestand uit op 8,7 miljoen, een stijging van bijna 8 procent. De groei kwam voor rekening van de zakelijke bellers. Het aantal consumenten dat gebruik maakte van de oudste Nederlandse aanbieder van mobiele telefonie bleef stabiel op 5,9 miljoen. Er werd in het eerste kwartaal 11 procent langer gebeld dan in dezelfde periode vorig jaar.

De winstgevendheid van de Duitse dochter E–Plus verbeterde na een herstructurering. In Nederland werd het bedrijfsresultaat gedrukt door een miljoenenafschrijving op het netwerk van het overgenomen Telfort.

De winst van KPN daalde in het eerste kwartaal van 384 miljoen naar 313 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar had KPN nog een eenmalige bate van 65 miljoen euro door de verkoop van de Australische probleemdochter Xantic.

De omzet daalde van 3 miljard naar 2,92 miljard euro en lag daarmee iets onder de verwachtingen van analisten. In Nederland krompen de opbrengsten met 2,5 procent. Buitenlandse activiteiten brachten 7 procent extra op.

KPN schreef 76 miljoen euro af op het netwerk van het overgenomen Telfort en de daarbij behorende licenties. Volgens het telecombedrijf was dit de belangrijkste reden voor de daling van het bedrijfsresultaat met 97 miljoen euro tot 537 miljoen euro.

Het aandeel KPN verloor op de effectenbeurs in Amsterdam 2,5 procent. Beleggers vrezen dat KPN marktaandeel in vaste telefonie kwijtraakt aan kabelbedrijven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer