„Geld van ondernemer is emotie”
UTRECHT - Er valt bedrijfsmatig weinig te verzinnen dat niet voor leasen in aanmerking komt, weet Philip Kok, marketing directeur bij Amstel Lease. Hijskranen, zeecontainers, een complete energiecentrale, bestelbusjes, mobiele woonunits, ict. „Alleen aan politiepaarden zijn we niet begonnen.” Investeren blijft mensenwerk. „Geld van een ondernemer is emotie.”
Aan de wand van zijn kantoor hangen drie foto’s: koeienoog, koeienoor en koe achter prikkeldraad. „Ik fotografeer graag. Deze beelden bevatten een boodschap voor marketeers: kijken, luisteren en buiten de grenzen durven opereren.” Dat credo brengt Kok bij Amstel Lease in de praktijk. Met zijn retailverleden niet altijd even eenvoudig in een business die als conservatief te boek staat. „Je bent hier niet bij Coca-Cola, zeggen ze dan.”Toch gaan de luiken langzaam maar zeker open bij Amstel Lease. „Het is een overbekende wijsheid: ken je klant. Maar die zin in de praktijk brengen, is vers twee. Persoonlijke aandacht, vertrouwen, daar draait het om. Met de laarzen in de modder, met je hand over de lak van die splinternieuwe landbouwmachine. We praten over spaarzame centen van ondernemers. Investeringen zijn emotie.”
De veranderingen die Kok en zijn collega doorvoerden bij Amstel Lease zijn onder drie noemers te brengen. „We moeten meer en beter samenwerken met ons moederbedrijf ABN AMRO, dat alleen al in Nederland met 400 mensen midden in het bedrijfsleven staat. Hun contacten moeten wij benutten.” Verder wil Amstel Lease een zo breed mogelijk inzicht hebben in elke bedrijfstak die zich aandient. „Als wij zeecontainers verleasen, moet je exact weten waarover je praat. Daar zetten wij speciaal mensen op in.”
Internationale groei is de derde pijler. „We zitten in Duitsland, België en Groot-Brittannië, en kiezen nu voor de olievlekwerking. Italië bijvoorbeeld is duidelijk in beeld.” Wereldwijd werkt het bedrijf via partnerschappen samen met ander leasemaatschappijen. Bij Amstel Lease zijn 120 mensen in dienst.
De onderneming opereert in de markt van de zogenaamde equipment lease. Het gaat om roerende en onroerende zaken die bedrijven gebruiken bij het ondernemen. „Wat leasen is, weten de meeste mensen wel. De auto van de zaak is het bekendste voorbeeld.” Dat doet Amstel Lease -het bedrijf bestaat inmiddels veertig jaar- duidelijk niet. Geen personenwagens, wel bedrijfsbusjes als dat zo uitkomt. Maar vooral: bedrijfsmiddelen.
Leasen is net iets anders dan bij de bank aankloppen voor geld. Kok: „Vroeger zei pa tegen zijn zoon: jongen, je kunt pas kopen als je geld hebt. Hooguit ging die zoon met de bank praten.” Vaak blijkt dat een lening best mogelijk is, maar dat er dan sprake is van -bijvoorbeeld- een financiering tot 60 procent. „Wij doen 100 procent, omdat wij de vorkheftruck in kwestie als onderpand beschouwen.”
Groot voordeel van leasen is dat de kostenstructuur vooraf bekend is. „Geen verrassingen, al blijft de ondernemer verantwoordelijk voor zijn inkomsten.” Ander pluspunt is dat er niet met de afschrijvingstermijn hoeft te worden geschoven om het financiële plaatje in de gewenste vorm te krijgen. Kok: „Wij kunnen een drukpers al na drie jaar terugnemen, zodat de ondernemer altijd beschikt over het nieuwste van het nieuwste.”
Een beetje kostenbewuste zakenman zegt dan: mooi verhaal, maar daar zal de leaseprijs ook naar zijn. De marketing directeur van Amstel Lease draait niet om de hete brij heen. „Leasen kan duurder zijn, ja. Maar als je echt alle factoren meeweegt, durf ik de vergelijking met andere financieringsvormen wel aan. Vaak worden onderhoud vervanging van onderdelen en restwaardeposities niet meegerekend. Die drukken wél op het getal onder de streep.”
Dit jaar timmert Amstel Lease aan de weg met de slogan ”Groter denken”. Leasen kan een ondernemer mogelijkheden bieden die onbereikbaar leken. „Een grafisch bedrijf kon een grote order voor de nationale folders van een schoenengigant in de wacht slepen, maar dan moest er wel een grotere pers komen. Dankzij onze leaseaanbod werd dat mogelijk. Dat is wat wij bedoelen met groter denken.” Er zijn verschillende aantrekkelijke leasevormen, soms zelfs met gunstige fiscale regels. Kok: „We hebben onder meer een melkveehouder in Friesland als klant die hiervan profiteert met zijn mestvergistingsinstallatie.”
Amstel Lease -met een omzet van driekwart miljard euro- is de tweede speler in Nederland. Met de leasemaatschappijen van ING, Fortis en Rabobank vormt het bedrijf de „big four”, met 74 procent marktaandeel. In 2006 bedroeg de omzet in het equipmentleasesegment 4,9 miljard euro, 7 procent van de totale markt voor investeringen in bedrijfsmiddelen. In andere Europese landen ligt dat percentage beduidend hoger. „Er valt nog veel te winnen.”