Invoering nieuwe leren verloopt gebrekkig
DEN HAAG (ANP) – Scholen, leerlingen en ouders onderschrijven de noodzaak van de nieuwe lesmethode waarin veel aandacht uitgaat naar de vaardigheden van scholieren. De invoering van dit ’nieuwe leren’ in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) loopt echter gevaar door een gebrekkige regie, het ontbreken van toezicht en slechte instructies aan leraren. Dat blijkt uit een rapport van adviesbureau Berenschot.
Door problemen met de invoering dreigen bestuurders, leraren, ouders en leerlingen af te haken bij het competentiegericht leren, aldus Berenschot. Met de nieuwe vorm van onderwijs wil het ministerie van Onderwijs leerlingen beter motiveren zodat zij minder snel uitvallen. Door de nadruk op vaardigheden, en minder accent op feitenkennis, moeten opleidingen bovendien beter aansluiten bij de beroepspraktijk.Een maand geleden stelde staatssecretaris Marja van Bijsterveldt van Onderwijs de introductie van het competentiegericht onderwijs in het mbo met twee jaar uit. De verplichte invoering per augustus 2008 gaat daarmee niet door. Reden voor het uitstel waren de problemen bij scholen die op dit moment al met de nieuwe onderwijsvorm experimenten.
Tot augustus 2010 kunnen scholen op vrijwillige basis ervaring met het nieuwe leren opdoen. Op dit moment volgt een kwart van de mbo–studenten een opleiding waar competentiegericht onderwijs wordt gegeven, stelt Berenschot in zijn rapport.