Nieuwe boulevard Scheveningen: zien en laten zien
SCHEVINGEN (ANP) - Zien en gezien worden. Dat is het motto van de nieuwe boulevard in Scheveningen.
Begin 2009 gaat de huidige boulevard tussen de Scheveningse Slag en het Noordelijk Havenhoofd op de schop. De nieuwe versie kenmerkt zich door een gebogen kustlijn, minder parkeerplaatsen en verschillende niveaus. Het Haagse stadsbestuur gaf vrijdag groen licht aan het voorlopige ontwerp.Wethouder Norder (Bouwen en Wonen) is erg enthousiast over het ontwerp. „Het wordt een flaneergebied waar je gezien wilt worden. Met hoogteverschillen die het zeefront een verrassende en bijzondere uitstraling geven.”
Op jaarbasis komen ongeveer 15 miljoen mensen naar Scheveningen, om van de zon, de zee en het strand te genieten. Maar de grote trekpleister is toch de boulevard. „En dat moeten we zo houden. Scheveningen wil de grootste badplaats van Noordwest-Europa blijven”, aldus een woordvoerder.
De boulevard komt ruim een halve meter hoger te liggen dan nu. „Dat is om het land te beschermen tegen de rijzende zeespiegel”, volgens de zegsman. Daarnaast komt de historische gebogen kustlijn weer terug. Ook krijgt de boulevard een directe verbinding met de haven. „We zijn nu een bestemming aan het zoeken voor het voormalige terrein van de Norfolkline. Dat gaat een publiekstrekker worden met enkele nieuwe bedrijven.”