Inkomsten GZB in 2006 fors gestegen
DRIEBERGEN - De inkomsten van de GZB zijn in 2006, vergeleken met een jaar eerder, met ongeveer 13 procent gestegen. Dat blijkt uit het vrijdag gepubliceerde jaarverslag van de zendingsorganisatie in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).
„Waren er eerder zorgen over de inkomsten voor het zendingswerk, nu kijkt de GZB terug op een goed jaar”, aldus directeur ds. W. Teeuwissen in een persbericht. „Minder mensen deden samen meer.”In het jaarverslag over 2005 werden de effecten van „fusie en scheuring” ook voor de GZB zichtbaar, aldus het persbericht. De zendingsorganisatie verstuurde in verband met de teruglopende inkomsten een brief naar alle leden waarin grote zorg werd geuit over de ontwikkeling van de financiën. Blijkbaar had die brief effect. „Met elkaar hebben we er flink aan getrokken”, aldus ds. Teeuwissen.
De inkomsten van de GZB uit gemeenten bedroegen in 2006 bijna 4,9 miljoen euro. Ten opzichte van 2005 was dat een stijging van 13 procent. Het totale GZB-budget was in 2006 ruim 6,6 miljoen euro.
Een belangrijke reden voor de stijging van de inkomsten is een succesvolle telemarketingactie die de GZB in 2006 hield. „Ook nemen steeds meer gemeenten deel aan het adoptieprogramma Deelgenoten”, aldus de GZB. Bij dit programma zetten gemeenten zich actief in voor een concreet stuk zendingswerk. De GZB probeert de zending hiermee voor de gemeenten een gezicht te geven.
In 2006 schreven ruim twintig nieuwe gemeenten zich voor in Deelgenoten. In totaal doen er nu ruim negentig gemeenten mee met het programma.
In het buitenlandse GZB-werk was theologische toerusting van predikanten en kerkelijk werkers opnieuw een belangrijk thema, met name in Afrika en Latijns-Amerika. Voor de zendingswerkers in het Midden-Oosten was 2006 een roerig jaar. Door de oorlog in Libanon, verleden jaar zomer, moesten drie zendingswerkers tijdelijk naar Nederland terugkeren.
In 2006 benoemde de GZB negen nieuwe zendingswerkers. Voor vijftien werkers eindigde de contractperiode met de GZB.
Dit jaar wil de GZB het adoptieprogramma Deelgenoten verder uitbouwen, het draagvlak in de gemeenten versterken en doorgaan met telemarketing. Ook gaat de organisatie een imago-onderzoek uitvoeren en de werkorganisatie evalueren.