Zeeman heeft puik halfjaar achter de rug
De keten van textielsupermarkten Zeeman heeft een puik eerste halfjaar achter de rug.
De onderneming haalde met 6,1 miljoen euro driekwart meer nettowinst binnen dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de omzet met 17 procent aanzwol tot 178 miljoen euro. Over het hele jaar rekent Zeeman op een belangrijk hoger resultaat.
Dat maakte de onderneming donderdag bekend. In financiële kringen betekent „belangrijk” doorgaans een toename van 12 tot 20 procent. „De vooruitzichten voor het tweede halfjaar zijn positief, zeker na de plezierige omzetontwikkeling in juli en augustus.” In het voorbije semester opende Zeeman nog eens zestien filialen.
In Nederland wist Zeeman flink meer te verkopen. Ook in Duitsland nam de omzet toe. De directie bestempelt dat als verheugend, omdat ze de markt in de Bondsrepubliek als lastig omschrijft. Te spreken is de detailhandelaar ook over België en Frankrijk.
Zeeman schrijft de omzetverbetering toe aan een grotere schare consumenten die de textielsupermarkten binnenstapt. De onderneming maakte verder bekend dat zij in de vier landen waarin ze actief is, marktaandeel heeft weten te winnen.