Economie

C&A zoekt kleinere steden op

DÜSSELDORF (ANP) - Het Zeeuwse Sluis en Den Burg op het waddeneiland Texel zijn dorpen waar de gemiddelde vakantieganger niet zomaar een filiaal van C&A verwacht. Maar ze komen er toch.

25 April 2007 10:12Gewijzigd op 14 November 2020 04:43

De kledingketen wil zijn marktgebied uitbreiden door naar steeds kleinere steden en dorpen te kijken. Volgens directielid Edwin Fafié zijn er op die manier nog 150 tot 160 nieuwe vestigingspunten in Nederland mogelijk. Dat meldde hij dinsdag bij de presentatie van de jaaromzet van zijn concern in het Duitse Düsseldorf.C&A heeft in Nederland inmiddels 150 winkels in vooral grote plaatsen. Vorig jaar boekten deze winkels een omzet van 485 miljoen euro, een stijging met 6,6 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf, in handen van de familie Brenninkmeijer, maakte geen bedrijfsresultaat of nettowinst bekend. Wel vertelde Fafié dat het in Nederland een marktaandeel van 5 procent heeft in de kledingmarkt.

Volgens Fafié kijkt de onderneming naar plaatsen met meer dan 20.000 inwoners. „In Sluis is dat niet het geval. Maar er komen zo veel vakantiegangers dat wij denken dat er genoeg potentieel is. Dat geldt ook voor Den Burg. We hopen in de zomermaanden en in de weekeinden zo veel mensen aan te trekken dat het uit kan.”

Fafié zei dat C&A de afgelopen jaren flink veranderd is. „Vijf jaar geleden waren we nooit in Sluis begonnen. We kijken nu ook naar de trekkracht in bepaalde gebieden. Daarom denken we ook aan vestigingen in gebieden waar wij groei verwachten, zoals in de nieuwe dorpen.”

C&A moet het niet alleen hebben van de fysieke winkels. Ongeveer twee maanden geleden is het bedrijf een proef begonnen met Wehkamp om kleding via internet te verkopen. Dat is volgens Fafié zo’n groot succes dat sommige kledingsstukken al heel snel uitverkocht zijn. „Het gaat harder dan we hadden gedacht. Onze vooruitzichten zijn ruimschoots overtroffen en daar zijn we blij mee.”

Nederland is een relatief klein gebied voor C&A. De totale omzet van de onderneming kwam vorig jaar uit op 5,65 miljard euro, een stijging van 8,4 procent. Het concern is het grootst in Duitsland, waar het vorig jaar een omzet van 2,81 miljard euro boekte.

C&A is actief in veertien landen met 1111 winkels. Het is de bedoeling dit jaar ook nog winkels te openen in Turkije en Slovenië. Het kledingconcern hoopt dit jaar de omzetgrens van 6 miljard euro te overschrijden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer