Bravo ontstijgt middenklasse
Jaar op jaar ging het slechter met Fiat, maar ineens is sprake van een renaissance. Met de Panda, de Grande Punto en nu de nieuwe Bravo heeft het Italiaanse merk een ijzersterk programma opgebouwd, dat meer dan alleen maar een belofte voor de toekomst inhoudt.
Voor de middenklasse heeft Fiat alleen de naam Bravo uit het verleden opgediept. Voorlopig bestaat het programma uitsluitend uit een vijfdeurs hatchback die in de eigen designkeuken tot stand kwam. Dat er met meer dan een schuin oog naar de succesvolle Grande Punto is gekeken, moge duidelijk zijn.De 4,34 meter lange Bravo is een forse verschijning, vooral het profiel straalt snelheid uit door zijn oplopende ruitlijn. De wielkastranden zijn sportief opgebold en geven mede vorm aan het brede front en de robuuste achterzijde. De grote grille lijkt optisch in tweeën gedeeld te worden door de balk waarop de nummerplaat is bevestigd. Keurig in het midden prijkt het volledig nieuwe Fiatlogo waarbij de letters op een rode ondergrond staan.
Aan de achterkant heeft de Bravo een ietwat bolle rug met een V-vormige ruit en fraai samengestelde druppelvormige lichtunits. Ook de achterbumper, met een zwarte uitsnede voor nummerplaat, mistlicht en achteruitrijlamp, geeft een sportief tintje. Het is ronduit jammer dat de achterklep niet zo diep is uitgesneden. Helaas moet er bij het inladen van bagage over een flinke rand worden getild. De bagageruimte zelf is met 400 liter meer dan voldoende ruim en kent de gebruikelijke uitbreidingsmogelijkheden.
Klein puntje van kritiek betreft de knullige afwerking van de haakjes waarmee de hoedenplank aan weerszijden aan de klep is opgehangen. Veel meer dan een paar kleine slordigheden in de afwerking is er op de Bravo niet aan te merken.
Net als bij de Alfa Brera liggen ook hier de scharnierpunten van de stoelen volop in het zicht als de rugleuning wat verder achterover gaat.
Blue & Me
Dat Italianen grootmeesters in design zijn, blijkt ook in het interieur. Neem het fantasievolle dashboard. Het vooraanzicht bestaat uit een materiaal dat de indruk van carbon wekt, de bovenkant is in een gladde, zwarte kunststof uitgevoerd. Twee grote klokken en twee kleine instrumenten vormen samen met een centrale display het instrumentarium. Het in twee richtingen verstelbare stuur en de pookknop zijn bij de Edizione Prima met leer bekleed.
Bij het standaardpakket hoort ook Blue & Me, een geïntegreerd communicatie- en navigatiesysteem dat samen met Microsoft is ontwikkeld. Onder in de console zit een usb-aansluiting. Op de bijgeleverde usb-stick kan bijvoorbeeld muziek worden gezet. De stick bevat ook de kaartinformatie van het navigatiesysteem, in dit geval een eenvoudige versie met alleen pijlen om de richting aan te geven.
Een Bluetoothtelefoon is ook in het systeem opgenomen, terwijl diverse functies met de stem zijn te bedienen en binnengekomen sms’jes zelfs voorgelezen worden. Leuk bedacht, dat zonder meer, maar het praktische nut is twijfelachtig. De stem klinkt erg kunstmatig en met grote regelmaat worden gesproken instructies niet begrepen.
Bovendien is het een ingewikkeld proces om een adres in het navigatiesysteem in te voeren. En wie denkt dit tijdens het rijden te kunnen doen, heeft het mis. Zodra de auto in beweging komt, wordt de hele procedure afgesloten en de bestuurder kan bij stilstand weer van voor af aan beginnen.
Minder zicht
Door zijn flinke afmetingen is de Fiat Bravo een ruim bemeten auto met ook voldoende plaats op de achterbank. Alleen zorgt de sterk oplopende ruitlijn achterin voor wat minder zicht. Bovendien is er vanaf de bestuurderszitplaats sprake van een flinke dode hoek rechtsachter en zijn ook de A-stijlen aan de forse kant.
Fiat werkt nog volop aan de opbouw van het Bravoprogramma. Op dit moment is alleen een 1.4 liter 16V benzinemotor verkrijgbaar naast twee versies van de 1.9 MultiJet common rail diesel. De 115 pk sterke 8-klepper is meer dan een uitstekende instapper. Bij een wagengewicht van 1295 kg is een koppel van 255 Nm bij 2000 tr/min meer dan voldoende. De auto voelt krachtig aan en ongeacht het toerental geeft de krachtbron direct thuis. Dat verklaart ook een vlotte acceleratie van 0 tot 100 in 10,8 seconden en een top van 190 km/u. Prima cijfers die in de praktijk ook haalbaar zijn. Wie stevig met de Bravo rijdt, zal dit in het brandstofverbruik merken. Maar een praktijkgemiddelde van 1 op 14 of beter is beslist mogelijk. De motor doet keurig gedempt zijn werk, waardoor een zesde versnelling niet wordt gemist.
Inparkeren
Een Fiat heeft in zijn rijgedrag altijd een sportief tintje. Dit geldt beslist ook voor de Bravo, zonder dat de auto compromisloos hard geveerd is. De McPherson veerpoten voor en de semionafhankelijke torsieas achter zijn prima afgestemd en blijven dat als er sprake is van een serieuze belading.
Ook de Bravo heeft de Dualdrive elektrische stuurbekrachtiging met een knop om de besturing bij inparkeren extra licht te maken. Een voorziening die vooral bij de stadse klant zeer van pas komt. Door zijn formaat en rijgedrag geeft deze Italiaan overigens helemaal niet het gevoel van een middenklasser. De auto geeft de indruk van een groter model met bijpassende rijkwaliteiten.
Bovendien is er voorzien in een stel goede stoelen en een rijke uitrusting. Zo heeft de Edizione Prima, een introductie-uitvoering, standaard 16 inch lichtmetalen wielen, een centrale armleuning voorin met gekoeld opbergvak, automatische airco met gescheiden temperatuurregeling en diverse bedieningsknoppen op het stuurwiel. Prijstechnisch schiet Fiat eveneens in de roos. De 1.4 16V Active begint al bij 17.995 euro. De dieselreeks start met de Active 115 voor 22.995 euro en dezelfde auto in rijke Edizione Prima-uitvoering moet 25.695 euro opleveren. Voor 2000 euro extra bouwt het merk de 16V variant van dezelfde dieselmotor in.
Fiat Bravo 1.9 MultiJet Edizione Prima 115
Waardering
+ zeer geslaagd ontwerp van zowel de buitenkant als het interieur, fijne diesel, prijsstelling
flinke dode hoeken door A en C stijl, afwerkingsdetails
Techniek
Cilinderinhoud: 1910 cc; maximumvermogen: 85 kW/115 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 255 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0 100 km/u: 10,8 seconden; topsnelheid: 190 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4336 mm; breedte: 1792 mm; hoogte: 1498 mm; wielbasis: 2600 mm; gewicht: 1295 kilogram; inhoud bagageruimte: 400 1175 liter; brandstoftank: 58 liter; Fiat Bravo 1.9 MultiJet Edizione Prima 115: 25.695 euro.
Alternatieven
Opel Astra 1.9 CDTi Essentia: 26.525 euro
Goed rijdende auto door zijn fijne onderstel, moderne vormgeving en lekkere diesel die oorspronkelijk ook van Fiat komt. 1.9 CDTi van 120 pk wordt binnenkort vervangen door 1.7 CDTi goed voor 125 pk.
Peugeot 307 1.6 HDiF 16V Premium 5 d: 27.500 euro
Frans comfortabele topper in de middenklasse met tijdloos design verkrijgbaar in veel carrosserievarianten. De 1,6 liter diesel is voldoende krachtig gezien formaat en gewicht.
Volkswagen Golf 1.9 TDI Trendline 5 d: 26.490 euro
Een van de populairste modellen in het segment vooral door zijn ijzersterke uitstraling en degelijke imago. De 1.9 TDI is beslist niet het modernste dat er te koop is op dieselgebied. Met complete uitrusting ook meteen flink aan de prijs.