Economie

Populariteit van bier zakt steeds verder in

AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse bierbrouwers vechten al vele jaren tegen de dalende consumptie van bier. Ondanks de introductie van nieuwe flesjes, thuistapsystemen en nieuwe smaken neemt de populariteit van het goudgele vocht steeds verder af.

19 April 2007 09:27Gewijzigd op 14 November 2020 04:42

In 1990 piekte de bierconsumptie met 90 liter per hoofd van de bevolking. Vanaf dat moment zette een daling in. Vorig jaar dronk de Nederlander volgens het Centraal Brouwerij Kantoor gemiddeld 77,4 liter bier. Vooral tussen 1990 en 1995 nam de bierconsumptie flink af. In die periode zakte die met 4,2 liter per hoofd van de bevolking tot 85,8 liter per persoon in 1995.Volgens Koninklijk Horeca Nederland, de branchevereniging van horecabedrijven, zijn er twee belangrijke redenen waardoor mensen minder bier willen. Er is een verschuiving naar andere dranken zoals wijn en mixdranken. Verder neemt het aandeel Nederlanders die vanuit geloofsovertuiging geen alcohol drinken toe.

Bierbrouwers proberen het verlies goed te maken door allerlei maatregelen. Zo worden er reorganisaties doorgevoerd om kosten te besparen. Met nieuwe verpakkingen kan de prijs omhoog. Zo is het bier uit de vaatjes van de Beertender bijna twee keer zo duur als bier in een flesje.

Heineken wil een nieuwe markt aanboren door zich op vrouwen te richten. En uiteraard verhogen de brouwers waar mogelijk hun prijzen. In de supermarkten hebben die prijzen de afgelopen jaren zwaar onder druk gestaan door de prijzenslag die er woedde. In de horeca werden juist goede winsten gerealiseerd.

De Nederlandse markt wordt volgens Koninklijk Horeca Nederland gedomineerd door de vier veroordeelde bierbrouwers. Heineken heeft met de merken Heineken, Amstel en Brand ongeveer de helft in handen. InBev, met de merken Dommelsch, Oranjeboom, Hertog Jan en Jupiler, heeft een marktaandeel van circa 20 procent. Grolsch uit Enschede bedient ongeveer 12 procent van de markt en Bavaria 8 procent. Samen is dat 90 procent.

De merken zijn traditioneel zeer sterk vertegenwoordigd in hun eigen regio. Uit supermarktgegevens van marktonderzoeksbureau IRI Nederland blijkt dat een Tukker Grolsch drinkt. In de omgeving van Eindhoven staat Bavaria op tafel. Dommelsch van InBev doet het goed in de omgeving van Eindhoven, Tilburg en Valkenswaard. Hertog Jan, ook van InBev, doet het goed in het Land van Maas en Waal. Jupiler is sterk in Zeeland en Zuidwest-Brabant.

Brand (van Heineken) is het bier waar Limburg trots op is. Heineken doet het goed in Zuid-Holland, Friesland en Groningen. Amstel doet het in de noordelijke regio’s ook goed. Volgens IRI Nederland halen Amstel en Heineken in sommige delen van de noordelijke provincies een marktaandeel van 90 procent.

Uit het jaarverslag van het Centraal Brouwerij Kantoor blijkt dat de accijnsopbrengst uit de bierverkopen vorig jaar uitkwam op 319 miljoen euro. Nederlanders dronken gezamenlijk 12,7 miljoen hectoliter bier.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer