Wakker liggen van geldzorgen
DEN HAAG - Bijna de helft van de Nederlanders met schulden slaapt slecht door geldproblemen. Daarom lanceert de overheid de campagne ”Blijf positief”.
Staatssecretaris Aboutaleb van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaf maandag het startsein voor deze voorlichtingscampagne. ”Blijf positief” wijst mensen de komende drie jaar op de risico’s van onverantwoord leengedrag.Uit een steekproef onder duizend mensen blijkt dat 29 procent van de Nederlanders wel eens schulden heeft gehad. Van hen ligt 48 procent ’s nachts te piekeren hoe zij hun rekeningen moeten betalen. Verder schaft 45 procent wel eens iets aan zonder daar goed bij na te denken. Onlangs kwam uit onderzoek naar voren dat 100.000 tot 160.000 mensen achterlopen met het betalen van de hypotheek, het gas, water en licht.
De voorlichtingscampagne richt zich op een breed publiek. Niet alleen mensen met een laag inkomen, maar bijvoorbeeld ook jongeren en tweeverdieners kunnen in financiële problemen komen. Vaak als gevolg van het feit dat zij hun inkomsten en uitgaven onvoldoende op elkaar afstemmen. Of door een onverwachte gebeurtenis, zoals echtscheiding of werkloosheid. Ook te veel kopen, lenen en niet sparen kunnen tot geldzorgen leiden.
”Blijf positief” verwijst niet alleen naar een positief banksaldo, maar is ook bedoeld om mensen met probleemschulden een hart onder de riem te steken. Er is namelijk altijd hulp te krijgen, de campagne wijst daarvoor de weg.
Spil in de voorlichtingscampagne is www.blijfpositief.nl. Deze website geeft onder meer tips om financieel „in vorm” te komen en te blijven. Met de Financieel Fit Test kunnen mensen zich trainen in het beheersbaar maken en houden van hun uitgaven. De financiële coach Bud kan hen daarbij helpen. Verder bevat blijfpositief.nl links naar andere websites voor meer informatie en persoonlijke hulp.
In de komende maanden worden steeds nieuwe middelen ingezet om het onderwerp onder de aandacht te brengen, onder meer via posters in abri’s, banners die op internet naar www.blijfpositief.nl verwijzen en via advertenties.
Ook gaan onder meer gemeenten, woningbouwcorporaties, scholen en hulpverleners meer aandacht besteden aan het vroegtijdig signaleren van financiële problemen. Zij zullen mensen met probleemschulden de weg naar de nieuwe site wijzen. De campagne loopt tot eind 2009.