Economie

Google wint gevecht om DoubleClick

MOUNTAIN VIEW (ANP) - Google heeft zijn rivaal Microsoft opnieuw afgetroefd door een bedrijf over te nemen waarop het softwareconcern ook een oogje had. Google maakte vrijdagavond na sluiting van de beurs in New York bekend 3,1 miljard dollar (2,3 miljard euro) te betalen voor het Amerikaanse advertentiebedrijf DoubleClick.

16 April 2007 08:55Gewijzigd op 14 November 2020 04:41

DoubleClick is gespecialiseerd in het plaatsen van beeldadvertenties op internetsites, waaronder zogenoemde banners en pop-ups. Op dit terrein was Google nog nauwelijks actief. Het Amerikaanse bedrijf verdient vooral zijn geld met het verkopen van advertenties bij zoekopdrachten van internetgebruikers. Daarbij gaat het om links naar internetsites van adverteerders.Voor de nieuwe aanwinst heeft Google diep in de buidel moeten tasten. De investeringsmaatschappij Hellman & Friedman betaalde twee jaar geleden 1,1 miljard dollar voor een meerderheidsbelang in DoubleClick. Het bedrag dat Google nu neertelt, duidt op een biedingstrijd tussen meerdere partijen. Volgens bronnen bij de onderhandelingen had behalve Microsoft ook Yahoo belangstelling. Deze andere rivaal van Google is nu nog dominant op de markt voor beeldadvertenties.

Microsoft verloor eind 2005 al een grote slag om advertenties te verzorgen voor de websites van America Online (AOL), de grootste internetaanbieder in de Verenigde Staten. Google bleek toen bereid om 1 miljard dollar te betalen voor een strategische alliantie met AOL.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer